Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telia fälls för vilseledande erbjudande

Publicerad: 19 januari 2021, 13:00

Telia ansåg att konsumenterna fick fullständig information om erbjudandet om de klickade sig vidare via annonsen, en förklaring som Reklamombudsman


Ämnen i artikeln:

TeliaReklamombudsmannen

Reklamombudsmannen fällde i mitten av förra veckan en inhouseproducerad Facebook-annons från Telia för att vara vilseledande.

”Få bättre pris på oändlig surf när du skaffar Apples fantastiska iPhone 12 Pro. 699 kr/mån. Upplev 5G i Sveriges bästa nät enligt svenska folket, Kantar Sifo 2020” stod det i annonsen.

Anmälaren anser att den är vilseledande eftersom erbjudandet bara gäller i 12 månader och om man tecknar ett abonnemang på 24 månader. De efterföljande månaderna, 13-24, är alltså dyrare än 699 kr/mån. 

Telia hävdar å sin sida att den som klickar på annonsen kommer till Telias egen sajt där alla detaljer enligt dem framgår tydligt. Att komplettera på det viset anser de vara tillåtet enligt marknadsföringslagen i kombination med praxis, varför de inte anser att annonsen är vilseledande. 

Men Reklamombudsmannen går alltså på anmälarens linje. Det självreglerande organset hänvisar dels till Konsumentverkets regler om prisinformation som säger att den minsta totalkostnaden ska redovisas i en annons, och att den innefattar alla obligatoriska kostnader som kommer med tecknande av abonnemanget. De hänvisar även till att reklam enligt ICC:s regler ska bedömas med genomsnittskonsumentens ögon, och att hen sannolikt uppfattar det som att abonnemanget kostar 699 kr/mån utan begränsningar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaReklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.