Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telia: Kunderna kommer fortsätta surfa gratis i sociala medier

Publicerad: 7 December 2016, 15:39

Telias erbjudande med fri surf på sociala medier fick rött ljus av Post och telestyrelsen (PTS). Men operatören står fast vid att man inte snedvrider konkurrensen.


Ämnen i artikeln:

TeliaNätneutralitetPTS

I dag kom Post och Telestyrelsen (PTS) med sitt beslut; Telias erbjudande "Hata hat", som ger fri surf på sociala medier, bryter mot EU:s regler om ett öppet internet. Det handlar specifikt om möjigheten att använda exempelvis Facebook och Instagram trots att den övriga surfpotten är slut. Beskedet kommer efter en vår som präglades av kritik mot abonnemanget där många hävdade att operatören bröt mot den så kallade nätneutraliteten.

LÄS MER: Beslut: Telia bröt mot nätneutraliteten

– Vi lanserade det som Telia kallar fri surf i sociala medier i våras, och fick ett fanatiskt mottagande. Kunderna älskar det. Tanken att låta dem kommunicera fritt i sociala medier precis som med sms och telefoni, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumenttjänster i Sverige till Resumé och fortsätter:

– Nu har PTS tagit ett preliminärt beslut att vi bryter mot reglerna när kunderns surfpott är slut. I övrigt är tjänsten utmärkt. Vi tycker att de har tolkat EU-reglerna för snävt ur ett tekniskt perspektiv istället för att fokusera på kundnyttan.

Ni har till den 4 januari på er att komma med er syn på PTS beslut. Sedan ska det klubbas. Kommer ni att vika er i fall det går igenom så som det ser ut nu?
– Vi kommer självklart att följa lagen och göra det som är beslutat. Nu har vi tid på oss att analysera och ge svar till PTS. Sedan får vi se vad som händer. Fram tills dess har kunderna kvar erbjudandet som det ser ut idag.

– Om det blir så att PTS står fast vid det preliminära beslutet kommer kunderna fortfarande kunna surfa gratis i sociala medier, men med justeringen att när surfmängden är slut så går det inte längre. Det är ingen superdramatisk förändring.

I våras gick flera svenska publicister ut och kritiserade erbjudandet, som de menar snedvrider konkurrensen. Hur ser du på den kritiken?
– Vi tycker inte att den gör det. Vi har öppnat en tjänst som är positiv för kunderna. Fler aktörer får gärna var med och vi för diskussioner med många andra. Dessutom öppnar vi ju upp för kunden att göra mer eftersom de får mer surfmängd över till annat.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TeliaNätneutralitetPTS

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.