Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telia lät orkestern spela tillsammans över nätet

Publicerad: 22 Maj 2015, 09:46

Bild ur filmen.

En orkester kräver minutiös tajming för att få ihop symfonin. Telia Företag ville visa på kraften i sitt bredband genom sprida ut musikerna över landet. Göteborgs Symfoniker genomförde den sedan inför publik.


Ämnen i artikeln:

TeliaAcneEhrenstråle

Telia kallar kampanjen för "Playing apart" eller världens mest utspridda orkester. Det hela kom till som ett experiment för att visa fördelarna med bolagets bredband som ska göra det enklare att jobba på distans.

– Idéen var att ta ett företag som vanligtvis inte kan eller har möjlighet att arbeta mobilt och se om en bra uppkoppling kunde förändra det. En symfoniorkester var det ultimata exemplet eftersom de är beroende av att sitta tillsammans på samma plats när de spelar. Så om vi kunde få en symfoniorkester att spela ihop framför en publik, på distans, ja då borde alla kunna arbeta mobilt, säger Karolina Hülphers, projektledare på Telias marknadsavdelning, i en kommentar.

Telia gick därför till Göteborgs Symfoniker och frågade om de ville vara med på tåget. De tackade ja, och resultatet kan nu ses i en film (se nedan). Orkestern lyckades genomföra en konsert inför publik – trots att musikerna var utspridda på fem helt olika platser i landet.

– Våra musiker arbetar med marginaler som är på hundradelar av en sekund för att få rätt kvalitet och då måste överföringen av ljud och bild kunna leva upp till de kraven. Gör den inte det så framstår vi inte som en symfoniorkester med högsta kvalitet. Därför var det otroligt viktigt att Telia kunde leva upp till en sådan överföring av ljud och bild, säger Jörgen Odh på Göteborgs Symfoniker.  

Byrån som ligger bakom kampanjen är Ehrenstråhle DDB tillsammans med Acne Production.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TeliaAcneEhrenstråle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.