Reklam
Telia svarar på kritik om ”tjatig” reklamfilm: ”Alltid en avvägning”
Publicerad: 12 maj 2020, 14:01
Gina Azaric är marknadschef på Telia. Till höger syns en skärmdump från Telias hyllade – och kritiserade – reklamfilm. Foto: Press
Telias nya reklamfilm vill inge hopp och glädje i en period präglad av coronaviruset. Men på sociala medier har den på senare kritiserats av bland annat Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson som kallar filmen för ”den värsta reklamen som finns”. Nu svarar marknadschefen Gina Azaric på kritiken.
Det var för drygt en månad sedan, den 16 april, som Telia lanserade sin nya kampanjfilm framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors. I det 30 sekunder långa klippet har barn såväl som äldre filmat sig själva när de sjunger Ratata och Fridas hitlåt ” Så länge vi har varann” från 1987.
– Som många andra känner vi starkt för våra äldre som är mer isolerade än andra och det var också det som var anledningen till att vi startade initiativet #Ensammatillsammans. Vår förhoppning var att få fler att komma ihåg att ringa det extra samtalet som just nu är viktigare än någonsin. Att fortsätta hålla avstånd med ändå hålla kontakten. Vi började internt med att uppmuntra alla våra medarbetare hjälpa till att höra av sig lite mer än vanligt och även dela det i sociala medier, säger Gina Azaric, marknadschef på Telia.
Sedan dess har filmen synts i tv, sociala medier och online videor.
Och det är just därför som kritikerna har irriterat sig på reklamfilmen. Klippet har å ena sidan hyllats som ett fint initiativ – Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg har kallat filmen för den bästa reklamfilm han sett – å andra sidan har tv-tittare också vänt sig emot att filmen synts lite väl mycket i rutan.
På Facebook har nära 600 kommentarer lämnats under filmens delning på Telias officiella sida. På Twitter är det svårare att räkna, men flera kritiska tweets dyker upp vid en snabb sökning. Och På Instagram har dragshowartisten Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson lagt upp ett argt inlägg om reklamen.
”Den värsta reklamen som finns!! Telia kommer förlora massa kunder på den gräsliga filmen!! Sången och allt!!@ blir tokig på den. Byter kanal så fort det går. #skitfilm #dåligreklam #telia #gräsligt”, skriver Babsan på sitt instagramkonto.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.
Liknande låter kritiken på andra sociala medier.
”Tack Telia! Nu blev ännu mer övertygad om att jag aldrig aldrig kommer att bli kund hos er! Sen blir man ju ändå lite nyfiken på hur man resonerat på marknadsavdelningen, tänkte man att gör vi en enormt enerverande reklam som irriterar människor så kommer vi få massa nya kunder?”, skriver en avsändare på Facebook.
Hur resonerar ni kring att reaktionerna i sociala medier i många fall varit starkt kritiska till filmen?
– Den kritik som har kommit har varit att den har vistats lite väl mycket och det tar vi självklart till oss. Det är alltid en avvägning och hur man upplever det kan beror på en mängd olika saker. Det kan vara rätt i vissa fall men inte fungera i andra. Det är viktigt att komma ihåg att vi också befinner oss i en exceptionell situation, säger Gina Azaric.
Som svar på de kritiska kommentarerna har Telia dragit ner på frekvensen.
Hur mycket medieutrymme har ni köpt?
– Det är ingen information vi delar.
Vad tar ni med er inför framtida kampanjer?
– Vi utvärderar alltid genomförda kampanjer på olika sätt och det kommer vi göra med denna också. Exakt vad vi kommer att ta med oss är för tidigt att säga, säger Gina Azaric.