Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Telia tappar effekt med det nya loggan

Publicerad: 31 Maj 2013, 13:36

Telias logotyp

Telia har haft svårt att skapa effektiv reklam sedan den nya logotypen lanserades för två år sedan. Halebops reklam har störst effekt per investerad krona, medan Comviq ligger i botten. Det visar en ny mätning från Indikat.


Ämnen i artikeln:

TeliaDDBIndikatHalebopHonestyTelia Sonera

2011 slog Telia på stora trumman när företaget presenterade en ny lila logotyp. Förändringen har knappast blivit ett lyft. Effektiviteten för Telias reklam reklam har minskat sedan lanseringen och utvecklingen har fortsatt när DDB lanserade sina nya filmer för operatören förra året.

En mätning från Indikat visar att Telia har tappat uppmärksamhet från mer än en miljon svenskar per månad sedan 2010. Antalet kontakter som lade märke till reklamen minskade med fyra miljoner mellan 2011 och 2012.

Under de tre senaste åren har Telia gjort i princip lika mycket reklam, för mellan 250 och 300 miljoner brutto  per år, för sina mobiltelefontjänster.
Motsvarande period har  andelen tv-reklam minskat successivt till förmån för morgontidningar.

Företagets reklam har tappat i genomslagskraft parallellt med ett minskat förtroende för Telias varumärke i kölvattnet av de problem i Östeuropa som SVT:s "Uppdrag Granskning" har berört i flera program. Enligt Yougovs dagliga mätning Brand Index har förtroendet minskat med en tredjedel.

Alla huvudaktörer i erinran under i förra året, men i en mindre omfattning än Telia. Comviq tappade mest i effektivitet av alla beroende på att reklammängden mer än fördubblades till drygt 200 miljoner kronor brutto – samtidigt som färre än tidigare lade märke till reklamen.

Uppmärksamheten för Comviq lider av att användningen av kontantkort minskar medan ägarbolaget Tele2 kan dra nytta av att kunskapen om vem som äger Comviq har ökat.

Effektivast i mätningen var Honestys Telias kontantmärke Halebop. De är också den operatör som har högst andel tv-reklam i mediemixen.

Reklameffekt i procent per investerade miljoner kronor

Halebop 2,74

Tele 2 2,46

Telia 1,78

3/Tre 1,49

Telenor 1,21

Comviq 0,74

FOTNOT: Undersökningen tar hänsyn till traditionella medier exklusive direktreklam och online. Med reklameffektivitet menas mätbar minneseffekt eller mätbar reklammängd det vill säga genomsnittlig reklamerinran/medieinvestering per månad för märkets reklam i traditionella medier.

Källor: Indikat, Sifo, RM och Nepa.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.