Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telias klotterkampanj växer

Publicerad: 11 juni 2008, 08:27

I början av februari släppte Telia en kampanj för hemtelefoni där fem kändisar deltog med varsitt telefonklotter. Nu fortsätter kampanjen, denna gång i form av en tävling.


Tävlingsannons

Nästa steg i Telias klotterkommunikation är en tävling dit svenska folket kan skicka in bidrag i form av ett telefonklotter. Vinsten är 25 000 kronor samt möjligheten att få delta i en stor slututställning på centralstationen i Stockholm. I juryn sitter dock inte någon av de ursprungliga klottrarna. Istället har Telia och reklambyrån Storåkers McCann valt ut en blandning av kända personer med titlar som till exempel programledare, designer och konstnär.

Varför valde ni inte att använda klottrarna från kampanjen?
– De kändisar vi använde oss av i kampanjen kändes som intressanta för den uppgiften. De här personerna passar bättre för den här uppgiften. De känns kunnigare vad det gäller att bedöma folks klotter i en tävling, säger Jörn Arnell , projektledare på Storåkers McCann.

Vad hoppas ni på?
– Att så många som möjligt ska delta och att det ska bli en bra slututställning i höst, säger Jörn Arnell .

Tävlingen kommer att marknadsföras med hjälp av print, webb och med en reklamfilm.

En av jurymedlemmarna är illustratören Liselotte Watkins.
Varför gör du detta?
– Jag har ritat sedan jag var typ två och klottrar jämt. Jag tycker att det är en intressant form. Ofta har det som verkligen blir något sitt ursprung i någon form av klotter, säger Liselotte Watkins.

Vad är viktigt när det kommer till vinnaren?
– Det finns ingen plan direkt. Att klottra blir lite som att stiga in i en drömvärld. Det ska vara lite osammanhängande. Med andra ord får det inte se för fint ut och man bör absolut inte sudda i ett klotter.

Christer Lindarws klotter går bort?
– Lindarws bild var fantastisk men kanske inte så klottrig.

Liselott Watkins har tidigare i vår gjort illustrationerna till en kampanj åt NK. Nu är hon med i Telias kampanj.

Finns det företag du inte skulle göra kampanjer åt?
– Jag försöker kombinera reklam och egna projekt men vad jag gör reklam för handlar mycket om moral och kanske till viss del om hur desperat man är efter pengar. Jag skulle inte ställa upp på vad som helst men har arbetat med till exempel Japanska Playboy och det kändes helt ok, säger Liselott Watkins.

Vad tycker du om Telia?
– Telia är pålitliga och jag gillar företaget. Dessutom är det en superrolig tävling och jag tycker att man ska uppmuntra till allt klotter.

Tävlingen pågår från den 2 juni till 15 augusti.

Hela juryn:

Ernst Kirchsteiger ­programledare TV4, Liselotte Watkins illustratör, Ernst Billgren konstnär, Annika Bagge reklamchef Broadband/Telia, Bea Szenfeld designer

Telia

Byrå: Storåkers McCann
Arbetsgrupp: Jörn Arnell projektledare, Linda Rundqvist produktionsledare, Christian Sundgren planner, Christian Hein ig copywriter, Sofia Ekelund ad
Pr-byrå: Bindefeld

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.