Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Telias nya reklamkoncept

Publicerad: 20 januari 2012, 16:06

Nya Telia-annonsen.

Resume.se kan berätta att Telia drar igång ett helt nytt kommunikationskoncept på söndag denna vecka: — Vi utgår ifrån den enskilda människans perspektiv och vilken betydelse kommunikationen har för individen. Kommunikation har blivit lika viktigt som el och vatten, säger Ulrika Steg, Sverige-chef för Mobility på Telia.


Ämnen i artikeln:

TeliaDDB

En grundläggande strategi med nya konceptet är att allt utgår ifrån  befintliga data. Det vill säga sådant som Telia vet om svenskarna via  webbundersökningar, trend-appen och Telias Surfindex.

På söndag inleder man med annonser i rikstäckande medier och kort därefter följer olika reklamfilmer:

–  Vi dramatiserar hur man kan skapa en smartare vardag och hur tjänsterna  ger en förhöjd upplevelse. Men man ser samtidigt också tydligt att det  är budskap som kommer från Telia. Vi vill ju vara motorn i  kommunikationssverige, säger Ulrika Steg.

Den första reklamfilmen  handlar om en ung kille som befinner sig på en fest i en lägenhet. I  filmen spelas musik via Spotify och festen är i full gång då han  plötsligt får höra att någon spelar upp Papaya Coconut.

Killen tar sig för pannan, men ser sedan en tjej på dansgolvet som är något av det vackraste han har sett i hela sitt liv.

Då tänker han det här var ju inte så dumt och börjar dansa med tjejen – trots låten:

—  Insikten i det här fallet bygger på att 80 procent tar med sig musik  till en fest. När det gäller just Spotify vill alla byta låter hela  tiden och telefonerna ligger på rad, säger Urika Steg.

TeliaSonera har jobbat med DDB under hela hösten för att förbereda det nya konceptet:

– Vi har haft en spännande och kreativ process tillsammans, säger Ulrika Steg.

Som Resume.se nyligen kunde berätta har Emma Wiklund utsetts till så kallad ambassadör åt företagssektorn:

—  Vi använder oss dels av vanliga människor, dels av Emma Wiklund som  riktar sig till företagsmarknaden och som har ersatt Per Holknekt, säger  Ulrika Steg.

Hon menar att senaste gången Telia hade ett riktigt tydligt koncept var i samband med Telia-familjen.

Och nu är det alltså återigen dags med ett sådant.
— Vi har saknat en röd tråd sedan dess, säger Ulrika Steg.

En bärande princip i det nya konceptet är att man tar ut olika kundinsikter via procenttal.
—  Det blir lite som filmen Vuxna Människor. Vi kommer in i huvudet på en  människa ch man ska kunna garva åt det. Men man ska också kunna få en  övergripande insikt om hur det faktiskt är . Jo det stämmer. Man måste  tänka på procenten, säger Ulrika Steg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TeliaDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.