Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tempel tar över Visitdenmark

Publicerad: 22 Oktober 2008, 12:47

2005 vann Lundberg & Co en pitch för Visitdenmark. Bland annat på grund av teamet Tommy Lundberg och Tom Wendels. Nu, när båda har lämnat byrån, väljer Visitdenmark att följa efter Wendels till Tempel.


Foto: Visitdenmark

I samband med att Visitdenmark valde Lundberg & Co för tre år sedan så bytte de också koncept till ”Se livet från den danska sidan”. Nu är det dags för nästa steg. För cirka en vecka sedan valdes Tempel till ny reklambyrå.

– Vi har varit jättenöjda med det konceptet. Det har bland annat gjort att även Visitdenmark i Tyskland och Holland sett över hur de ska kommunicera. Sverige har varit lite av en föregångare. Men vi kände att det var dags att byta, säger Andreas Näsman, vd för Visitdenmark Sverige.

Varför byter ni?
– Lite olika skäl. Tommy Lundberg och Tom Wendels var två framträdande personer och en stor anledning till att vi valde Lundberg & Co. Nu är båda borta därifrån och då kände vi att vi kanske inte levt ut konceptet så mycket som vi velat. Vi har gjort det i skrift men inte riktigt i övrigt. Det är ingen kritik mot Lundberg & Co men vi ville gå vidare. Och så dök Tom upp i delvis ny skepnad på Tempel, säger Näsman.

Visitdenmark var först lite tveksamma till att bara hoppa över till en annan byrå men kände redan efter första mötet att kemin stämde.
– Det kändes så jäkla rätt bara. Inför 2009 kommer vi primärt att jobba med en tv-kampanj och med tanke på deras erfarenhet så sa magen att det här är rätt, säger Andreas Näsman.

Tempel kommer nu att jobba vidare med konceptet som Lundberg & Co tog fram. Återigen står kontrasten mellan danskar och svenskar i fokus, fast denna gång på ett lite mer humoristiskt sätt.

– Vi har haft en första brief med Tempel och har naturligtvis jättestora förväntningar, precis som när man går till en hantverkare hemma och tror att det ska bli jäkligt snyggt. Än så länge har vi dock ingen aning om vad det kommer att bli.

Hur mycket lägger ni på marknadsföring per år?
– Visitdenmark i Sverige får cirka 20 miljoner av danska staten och ungefär lika mycket ska in från våra partners. Vi omsätter därför cirka 40 miljoner kronor. Media, medieköp och arvoden till byråer ligger väll strax under 30 miljoner kronor.

Kommer ni att öka eller minska till nästa år?
– Vi kommer nog att ligga kvar på ungefär samma nivå men allt beror på hur bra det går.

Är du rädd för långkonjunkturen?
– Nej, vi tror att lågkonjunkturen och sämre ekonomi kan innebära att folk reser kortare och då ligger Danmark bra till. Vi tror därmed inte att det kommer att vara negativt för oss.

Vad är målet i ökning av antal resenär?
– Man kan mäta det där på olika sätt. Ser man till övernattningar gör svenskarna idag cirka två miljoner övernattningar i Danmark per år. Från år 2000 och framåt har det varit en ganska stor nedgång. Dels försvann taxfree och dels gjorde bron att det blev lättare att åka över dagen. Övernattningarna har minskat men omsättningen ökat. Man hoppas på en 5-10 procentig ökning men målet blir snarast att ligga kvar på samma som tidigare och att öka först till 2010, säger Andreas Näsman.

Nästa år kommer Visitdenmark förutom ren reklam även satsa en stor del av marknadsföringsbudgeten på resemässan Tur.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.