Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Text om mördade barn ska rädda kycklingar

Publicerad: 23 september 2008, 12:27

Djurens rätt satsar just nu cirka en kvarts miljon kronor på att få fler unga att välja vegansk skolmat. I kampanjen, som är framtagen inhouse, går det bland annat att läsa ”Lisas bror dödades. Han maldes ner i en kvarn tillsammans med andra pojkar.”


Två bilder från kampanjen. Längst ner under bilden till vänster står det "Som du förstår är det här en uppdiktad historia. Men för kycklingar i svenska djurtransporter är det verklighet."

Kampanjen består av affischer som kommer att sättas upp i skolor, främst gymnasium och universitet, samt av annonser som kommer att gå som helsidor i olika studenttidningar. Annonserna kommer bland annat att publiceras i Chili, Studentmagasinet och Piraja.

– Målet är att få unga att välja vegankost och att få folk att tänka att djurbarn också har ett existensberättigande, säger Lise-Lott Alsenius, informationschef Djurens rätt.

Budget för kampanjen är cirka 250 000 kronor. Kampanjen kommer att gå fram till den 4 oktober, som är Djurens dag.

– Kampanjen är gjord inhouse och sedan har vi tagit hjälp av modellagenturen Charm models som ställde upp gratis. Både modellerna och fotografen jobbade gratis, säger Lise-Lott Alsenius.

Djurens rätt

Byrå: Inhouse
Arbetsgrupp: Roger Pettersson idé, Marit Mossbäck layout, Git Johansson projektledare
Modellagentur: Charm models
Fotograf: Johnny Lindh
Make up/styling: Stina Rebelius

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.