Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

The Economist gatukampanj kan vara olaglig

Publicerad: 18 September 2012, 07:51

The Economist gatukampanj i Stockholm.

The Economist kompletterar sin traditionella utomhuskampanj med oortodoxa grepp. I en gerillakampanj har reklambyrån Crowd högtryckstvättat bort smuts och på så sätt fått fram tidningens logotyp vid ett antal övergångsställen i Stockholm. Enligt Trafikkontoret är kampanjen inte tillåten.


Ämnen i artikeln:

The Economist

Sedan några veckor kampanjar tidningen The Economist i Stockholm. Vid sidan av traditionell utomhusannonsering har tidningen i veckan låtit trycka sin logotyp och budskapet ”Word on street” vid flera övergångsställen i Stockholm.

Enligt trafikkontoret är The Economist tillvägagångssätt olagligt. ”Så här får man inte göra, det är som vilket klotter som helst”, säger en tjänsteman på trafikkontoret i Stockholm”.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån Crown. Med högtryckstvätt och helt utan kemikalier har man fått fram budskapet vid ett tiotal övergångsställen i huvudstan.

– Vi har gjort liknande kampanjer för NTF, Stockholms Stad och Polisstyrelsen. Det här är inte klotter. Eftersom vi har samarbetat med polisen tidigare så vet vi att det är okej. Det är därför vi inte använder några kemikalier, säger Crowds vd Erik Andersson till Resumé.

Ord står mot ord. Trafikkontoret hävdar alltjämt att Crowds tillvägagångssätt inte är tillåtet och tror att kampanjen kommer att tas bort inom kort.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Economist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.