Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

The Economist kampanjar för aktiv dödshjälp

Publicerad: 14 september 2015, 09:00

The Economist i kampanj för aktiv dödshjälp.

Foto: Skärmdump

I förra veckan inledde affärsmagasinet The Economist en utomhuskampanj om aktiv dödshjälp. Målet var att provocera fram en reaktion bland Londonborna.


Ämnen i artikeln:

BBDOKampanjThe Economist

Kampanjen visades på digitala skyltar i London under tre dagar förra veckan.  På skärmarna visades bland annat taket på ett sjukhus som skulle spegla den syn en patient som legat i sjukhussäng under obestämd tid kan ha. Kampanjen ställer frågan: ”Skulle du kunna leva såhär?”.

Kampanjen är skapad av AMV BBDO i samband med fredagens omröstning om dödshjälp i Parlamentet. Målet var att få Londonborna att prata om hur de ville leva sina sista dagar.

Alex Grieve är creative director på byrån och kommenterar insatsen såhär.

– Det är ett komplext och känslomässigt ämne. Vi ville ha en idé som skulle provocera fram en reaktion och få människor att fundera över sin egen ståndpunkt i denna fråga. Arbetet är kraftfullt i sin enkelhet av att porträttera känslan av klaustrofobi och hjälplöshet i sina sista dagar, säger han i en pressrelease.

The Economist har sedan starten 1843 kämpat för liberala värderingar, vilket gjorde att de plockade upp kampanjen, skriver tidningen i ett pressmeddelande. De har tidigare gjort liknande kampanjer för dödshjälp.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBDOKampanjThe Economist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.