Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

The Economist vill provocera med porrubrik

Publicerad: 19 September 2012, 08:59

Annonsen.

The Economist fortsätter att sticka ut med sin reklamoffensiv i Sverige. Tidningen använder artikeln ”Internet skulle inte vara hälften så bra utan porr” för att illustrera sin journalistik i en displayannons på Spotify.


Ämnen i artikeln:

The Economist

Tidningen The Economist vill provocera i sin marknadsföring. I går rapporterade Resumé om gatukampanjen vid Stockholms övergångsställen. På Spotify använder tidningen en displayannons med artikeln "Internet skulle inte vara hälften så bra utan porr".

– Vi vill att folk ska tänka på The Economist på ett annat sätt. Vi är provokativa i vår journalistik och tänker annorlunda. Vi ställer tuffa frågor och försöker täcka områden som vi vet skapar debatt, säger Will Wilkinson marknadschef för The Economist i norra Europa.

Med en tydlig liberal hållning ibland annat drogpolitik vill tidningen väcka uppståndelse hos läsarna. Gatukampanjen där man med högtryckstvätt och utan kemikalier tvättar in tidningens logotyp är i rullning i Stockholm, Berlin och Hamburg.

Anser du att kampanjen är olaglig?
– Nej, den är inte olaglig. Den är kontroversiell och det är precis vårt mål.

Varför vill ni lyfta fram "porr-artikeln" i annonsen på Spotify?
– Det är en artikel som beskriver hur man gör affärer på internet. Oavsett vad man tycker om porrindustrin så har porren drivit fram det kommersiella användandet.

Finns det inte en risk att ni blir missförstådda om man bara läser rubriken?
– Har man inte trott att The Economist kan skriva om ämnen som porr tidigare och hajar till, då har vi lyckats tillräckligt. Vi vill inte lyfta fram innehållet i porren, utan vill lyfta fram porrindustrin som en framgångsrik affärsmodell.

Vad blir nästa steg i er nordiska marknadsföring?
– Vi vill lyfta fram vår produkt som en tidning alltid beredd att ta debatten. Vi har fått bra feedback hittills och vi vet att vi pratar med vår målgrupp på rätt sätt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Economist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.