Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

The Fan Club stoppar köp av Good Old

Publicerad: 3 september 2008, 09:05

Kommunikationsbyrån The Fan Club skulle köpa webbyrån Good Old. Det nya Malmö-företaget skulle få 22 medarbetare och en omsättning på runt 20 miljoner kronor. Men köpet blir inte av, skriver Rapidus.


Björn Jeffery. Foto: Anna Schori

För drygt ett halvår sedan bildades nya The Fan Club efter sammanslagningen av The Fan Club och Eminent. The Fan Club var det mindre bolaget men mer kreativt beryktat och Eminent stod för bredden.

Tidigare i somras skrev Resume.se om The Fan Clubs avsikt att köpa nu hela webbyrån Good Old. Byråerna har suttit tillsammans i ett och ett halvt år och har sett flera samverkansvinster. Vd Björn Jeffery säger till Resume.se:

– Deras strategi, att värva ”fans” till kunderna, passar bra med vår strategi kring onlinekommunikation. Nu har marknaden mognat när det gäller digitala medier och då är vi också mogna att ta det här steget. Det här innebär en möjlighet att växla upp, sa Good Old vd Björn Jeffery till Resume.se då.

– De kompletterar vår verksamhet med digital kompetens som vi har saknat tidigare, sa Niclas Ek, vd på The Fan Club.

Men nu kommer beskedet att köpet inte blir av.

–  Våra affärsidéer skiljer sig lite åt och genom att inte genomföra uppköpet kan båda bolagen behålla sitt fokus. Good Old går väldigt bra och The Fan Club går väldigt bra. Men vi är rädda att summan av de två bolagen inte blir lika bra som det vi har idag, säger Niclas Ek till Rapidus.  

Good Old gjorde ”några hundra tusen” i vinst förra året och omsatte 4,5 miljoner kronor. The Fan Club omsatte runt 15 miljoner kronor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.