Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

The Hives vinner pris för årets bästa hantverk inom reklamfoto

Publicerad: 16 Februari 2017, 13:35

Foto: Göran Broberg

The Hives och fotografen Göran Broberg vinner Resumé och Getty Images nya pris Årets reklamfoto hantverk. "Det känns så jävla gött", säger The Hives.


Ämnen i artikeln:

Årets reklambildReklam

Priset instiftades efter att Resumé tillsammans med Getty Images ville hylla hantverk och inte bara en kreativ idé.

Idén till konceptet "The Monochrome Chronicle", där fotografen Göran Broberg tar stillbilder på olika händelser under the Hives världsturné, föddes efter att bandet ville ge lyssnarna något konkret för att minnas ett svunnet ögonblick. Därefter har tre fotomagasin producerats tillsammans med Broberg. Den vinnande bilden visar en så kallad "Wall of Death", där motorcyklister utför trick längs de vertikala väggarna i en träsilo. Bilden är tagen med 35 mm-kamera vilket tvingade Broberg att klättra "livsfarligt" nära kanten av träsilon. Juryns motivering löd:

"Ett grymt exempel på en planerad tillfällighet vilket är något av det svåraste man kan göra inom det här hantverket. För att skapa förutsttningar för magiska ögonblick och sedan ha fingertoppskänslan att fånga dem när de händer"

De övriga nominerade var H&M och Åhléns.

The Hives "The wall of Death"

Uppdragsgivare: The Hives/THE MONOCHROME CHRONICLE
Arbetsgrupp:
Fotograf: Göran Broberg.
Grafisk Formgivare: Andreas Fernhede Dagman

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Årets reklambildReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.