Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

The Impossible Pitch blev Adidas TV

Publicerad: 3 April 2009, 16:54

Paketerat och klart. The Impossible Pitch blev Adidas TV. Med åtta olika idéer.


Ämnen i artikeln:

VolontaireAdidas

Volontaire och Berghs-praktikanterna Malin Berg, Henrik Bohman och Elisabet Fischer presenterar sedan ett par timmar resultatet av The Impossible Pitch.Tre veckors hårt arbete ligger bakom .

– De gick hem hålögda idag. Det kan också hänga samma med att de var på Guldäggsgalan i går, säger Carl Unger, vd och grundare av Volontaire.
Adidas TV heter konceptet som Berghs-praktikanterna hoppas ska slå världen med häpnad. Av ett 50-tal idéer har åtta sållats ut som exempel på företeelser eller event som kan kopplas sammans med Adidas varumärke. Grundidén är att föra samman riktiga idrottsstjärnor med ”vanliga ”utövare i olika typer av event.
Spännvidden är stor: en idé är en landskamp i Tyskland, där befolkningen i norr ställs mot befolkningen i söder och landets hela geografiska yta utgör spelplanen.
En annan är Beatboll, en boll som skapar rytmer när man spelar.

Har Adidas hört av sig än?
– Nej, däremot vi ganska bra koll på vilka som kollar in sajten. Vi vet till exempel att sju personer på Adidas i Manchester gick på sajten direkt efter klockan 12.00.  Men det är ingen som ringt, och det förväntar jag mig inte heller i första taget.

Du ser ingen risk för att ni hamnar i någon form av rättighetsproblematik med tanke på att ni leker så friskt med Adidas som varumärke?
– Vi gör ju det inte ur ett kommersiellt syfte, utan leker bara. Adidas är nog tillräckligt smarta för att ta detta på rätt sätt. Men vad vet man.

Vad händer nu?
–Trafiken har ökat enormt snabbt. Vi har haft 11 000 besökare med en peak de senaste dagarna. Besökarna kommer från hela världen, vi har trafik från närmare 80 länder.  Nu ska vi samla alla intryck och kommentarer och utvärdera vad som är bra och vad som är dåligt. Vi får se vad det ger, eller om någon från Adidas hör av sig.
–Några av de bästa byråerna i världen, som BBH i London, har i alla fall också följt utvecklingen.

Vad säger du till praktikanterna om det här blir en succé?
–Jag råder dem att fortsätta sin utbildning. Men det är klart att de måste vara med om Adidas skulle få ett ryck.

Får ni fler förfrågningar om praktikplatser nu?
– Det är klart att det här väckt ett visst intresse, men det var faktiskt ganska många som hörde av sig till oss när vi startade.

Peter Willebrand


Ämnen i artikeln:

VolontaireAdidas

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.