Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

The voice of change tar hem guldlejon

Publicerad: 19 Juni 2018, 10:08

Ur The voice of change.

Foto: Kampanjfilm

Åkestam plockar sitt tredje guldlejon i Cannes Lions 2018 efter att The voice of Change fångat radio-audio-juryns hjärta.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstCannes Lions 2018Reklam

Över 60 länder har förbjudit könskorrigering – vilket är något som Europride, som under 2018 anordnats i Stockholm och Göteborg, ville uppmärksamma.

Tidigare i år samarbetade de med transpersonen Alex för att dokumentera resan som em könskorrigeringen innebär och berätta om situationen för transpersoner. Resultatet blev "The voice of change".

Under sju månader spelade han in sitt budskap, samtidigt som han gick igenom könskorrigeringen. Alex avslutade med ett starkt meddelande – och en inbjudan till EuroPride 2018 i sommar.

Nu prisar juryn Åkestam Holst, som har gjort kampanjen i samarbete med Flickorna Larsson, med ett guldlejon i kategorin Radio & Audio. Byråns vd Petronella Panérus, art director Hanna Meijer samt systerbyrån Making Waves talangchef Digge Zetterberg Odh jublar när Resumé möter upp i Cannes.

– Det här är en känslomässigt stark kampanj. Det är en varm idé som vi har trott på hela vägen och som symboliskt kräver mycket tålamod. Vi är jätteglada, säger Petronella Panérus.

Hon menar att inte många vet är just det höga antalet länder där könskorrigering är förbjudet.

– Det väcker frågor. Vår ledstjärna är "create good" och handlar om att skapa kommunikation som bidrar till våra kunder, deras kunder, världen och därmed oss själva. Med kampanjer som Voice of change hoppas vi kunna bidra med något gott. Det handlar också om att våga ta ställning, vilket vi också gjort i exempelvis "Har du moms eller?". Man måste stå på sig, även om man stöter på patrull.

Under presskonferensen berättade juryordföranden Jo McCrostie, creative director på Global, om stark konkurrens bland de nominerade.

– Juryarbetet tog 12-13 timmar. I allmänhet var det ett starkt år och kategorin har utvecklats enormt. Det handlar om ljud, inte bara radio. Det finns på fotbollsarenor, i tunnelbanan och i butiker.

Hur många lejon blir det i år?
– 15 stycken, alla valörer inräknat, kan jag som inte längre jobbar på Åkestam Holst helt kaxigt dra till med, säger Digge Zetterberg Odh.

Grand prix i Radio & Audio går till Ogilvy i Kapstaden för "Soccer song for change".

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.