Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Theoz, 15, har två miljoner följare på Tiktok – får inbjudningar för casinon, “piller” och alkohol

Publicerad: 28 januari 2021, 12:25

Theoz gör bland annat musikvideor på sin Youtubekanal.

Foto: Youtube

Theodor ”Theoz” Haraldsson är en av Sveriges största influencers på Tiktok, med sina två miljoner följare. När han var 12 år fick han erbjudanden om samarbeten från ett casino, berättar föräldrarna.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingTheozTheodor HaraldssonInfluencerInfluencersInfly

När Theoz var tio år gammal började han lägga videor på Tiktok, då Musically. Då, när det inte var särskilt många killar i hans ålder gjorde det, ökade följarantalet snabbt. I dag består kanalimperiumet förutom av Tiktok också av Instagram (200 000 följare) och Youtube (181 000 prenumeranter). Han har också bland annat framträtt i Melodifestivalen men gör också samarbeten för diverse olika varumärken, bland andra Samsung och Hemmakväll. 

Läs gärna hela vår artikelserie om barnreklamen i sociala medier

Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring 

Så kan svenska annonsörernas samarbeten med barninfluencers trigga grooming 

Varumärkena avslutar sina samarbeten med barn: ”Skett utan uppsåt” 

Det är dock inte bara den typen av varumärken som är intresserade av att synas hos Theoz.

– Vi har alltid varit försiktiga med vad våra barn gör för samarbeten. För det första så är det ju viktigt att influencern själv just vill göra det samarbetet, så det känns äkta. Något vi aldrig skulle tacka ja till är spel eller casino, tobak eller alkohol. Inte heller några piller av olika slag typ bantningspiller och skönhetspiller, säger hans föräldrar Emma och John Haraldsson.

Har ni fått den typen av förfrågningar från annonsörer?
– Ja tyvärr, redan när Theo var 12 år fick han förfrågan från ett casino. Vi frågade dem då vilken åldersgräns de hade. De svarade 18 år, så då undrade vi om de tyckte det var lämpligt att en tolvåring skulle göra reklam för dem. Sen har det under åren varit mycket olika sorters piller o vitaminer, samt någon enstaka gång alkohol.

Theoz representeras av det nystartade nätverket Infly.

– Då vi är väldigt noga med vilka samarbeten våra barn gör så jobbar vi till 99 procent endast med större företag. Alla samarbeten går via Theoz agent Johannes Gustavsson på Infly.  De flesta seriösa företagen har ju mallar att gå efter med inläggsplan o annonsmärkning. Har de inte det så tar alltid Infly fram det åt oss.

Känner ni till vad marknadsföringslagen säger när det kommer till reklam mot barn?
– Ja, då Theoz har varit influencern snart i fyra år, så tycker vi att vi har bra koll på marknadsföringslagen. Vi ser tyvärr allt för många unga influencers idag som gör allt för många samarbeten då de både uppmanar till köp och även lägger till fel eller ingen annonsmärkning alls. Enligt oss är det viktigt att man har ett nätverk som sållar bland förfrågningar men också hur kunskapen om hur ett samarbete bör se ut med allt vad det innebär.

Hur ser ni på att ert barn är influencer med inflytande över andra barn?
– Det är självklart kul att det är många som följer honom o även ser upp till honom, men samtidigt är det ju ett väldigt stort ansvar. 

Hur ser ni på ansvaret som följer med populariteten? Alltså hur tar ni ansvar?
– Man får vara på sin vakt, många därute som gärna vill dra nytta av populariteten. Det gäller som vårdnadshavare att ha koll på allt som dyker upp på deras offentliga konton.

Vilka möjligheter och risker ser ni?
– I Theoz fall hade han ju aldrig varit där han är idag om det inte vore för sociala medier. De har ju öppnat dörren för honom inom musik o även skådespeleri. Men risken är ju att man lätt blir en utsatt person då många känner igen honom. Hat och avundsjuka är tyvärr en vardag.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Amanda Törner (tjänstledig)

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.