Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tidigare kunder tar avstånd från Etablissemanget

Publicerad: 11 Oktober 2019, 12:59

Efter lanseringen av den "Sverigevänliga" satsningen Etablissemanget har tidigare kunder till initiativtagarna bett om att bli borttagna som referenser på hemsidan. Formgivaren Jonas WE Andersson anser inte att Etablissemanget har gjort något fel när de publicerat tidigare case utan att fråga om lov.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Tidigare i veckan rapporterade Resumé om Etablissemanget. En "Sverigevänlig" verksamhet grundad av Jonas WE Andersson, kreativ chef och före detta lektor i grafisk design på Konstfack och Magnus Fermin, producent, projektledare och kompositör.

I första artikeln uppgav Resumé att Etablissemanget är en kommunikationsbyrå, vilket framgick i det pressmeddelande som skickades till Resumé i veckan. Men Etablissemanget är ett varumärke, och det finns inget registrerat bolag. På hemsidan framgår det att namnet är Etablissemanget är ett samarbete mellan Jonas WE Andersson och Magnus Fermin. Etablissemanget har lanserats i etapper. Satsningen lanserades på Facebook för en tid sedan där initiativtagarna berättade vad som var på gång. Sedan hade duon en releasefest i september.

Efter Resumés artikel har tre av varumärkena som upphovsmännen tidigare arbetat för , och som finns med som referenser på Etablissemangets hemsida under fliken "utvalda arbeten", tydligt sagt att de inte vill synas i den kontexten. Statens försvarshistoriska museer med Armémuseum och Flygvapenmuseum gick ut med ett pressmeddelande där de tog avstånd från Etablissemanget. Även Prostatacancerförbundet och Boxer säger till Resumé att de inte har blivit tillfrågade.

– Boxer är inte kund till Etablissemanget och vi har därför varit i dialog med dem under veckan och bett dem ta bort varumärket som referensobjekt, vilket de har bekräftat ska ske, skriver Louise Ekman på Tele2 i ett mejl till Resumé.

Under veckan har Etablissemanget lagt till ett förtydligande om att jobben är tidigare uppdragsgivare till Magnus Fermin och Jonas WE Andersson och inte skett inom ramen för den nya verksamheten.

– Det här är uppdragsgivare som vi har haft i våra tidigare verksamheter. Men den här typen av reaktioner hade vi räknat med, även om det är tråkigt. Vi förstod att det skulle komma med det förgiftade debattklimat som råder. Men det är intressant att myndighetschefer här går ut och agerar politiskt, säger Jonas WE Andersson till Resumé.

Hur då menar du?

– Den här reaktionen hade varit fullkomligt omöjlig gentemot en byrå som till exempel hade jobbat med Socialdemokraterna. Men nu får vi de här reaktionerna eftersom jag har haft uppdrag åt Sverigedemokraterna. Det är ett politiskt agerande. Jag vet att även privata aktörer har fått påtryckningar. Så blir det när landet sedan länge har den här politiska slagsidan åt pk-hållet.

Varför frågade ni inte uppdragsgivarna om ni kunde använda dem som referens?

– Jag har undersökt det där lite och frågat runt bland folk som är kunniga om de här bitarna. Det finns ingen överenskommelse med tidigare uppdragsgivare om att vi inte får visa vad vi har gjort. Vi har varit väldigt tydliga med att Etablissemanget aldrig gjort uppdrag åt just de här kunderna. Det kanske finns tidningar som har skrivit felaktigt att det är Etablissemanget som har gjort jobben, men det kan inte vi lastas för. Självklart måste vi kunna hänvisa till våra tidigare publicerade projekt som yrkesverksamma.

Jobbar Etablissemanget med några kunder i dagsläget?

– Vi har en handfull offerter ute efter bara tre veckor, men allt är inte clearat med slutkunderna. Vi går på massvis med möten och jobbar för närvarande med ett uppdrag för Yttrandefrihetombudsmannen.

Vad är det för kund?

– Det är ett pågående uppdrag som ska lanseras längre fram så jag kan inte gå in närmare på vad det är för verksamhet.

Vilka branscher är det som hört av sig till er?

– Jag vill inte gå in på det. Men det vi har jobbat med tidigare är mycket media, tv och techföretag. Kulturvärlden är ju på många sätt helt stängd för oss, men det visste vi tyvärr redan.

Hur menar du att politiseringen syns i kommunikationen?

– Man ser det i diskussionerna på olika Facebookgrupper. Nu har gruppen Mad Mats, där Etablissemanget diskuterats mycket, ganska många konservativa medlemmar. Men även här finns många kommenterar om "spyhinkar". Så ser branschen ut.

Men hur syns det i kommersiell kommunikation?

– Efter att ha undervisat på Konstfack och med kännedom i reklamskolornas utbildningar vet jag att feministisk teori, intersektionalitet och normkritik gör stort anspråk på kursplaner och undervisning. Det är uppenbart att de här skolarna fostrat personer som sedan blir byråledare med ett visst sätt att tänka.

– Men visst finns det undantag. Det finns kloka och sunda personer i kommunikationsbranschen. Men jag har hört många som vittnar om den obehagliga stämningen ute på byråer där många är jätterädda för att säga fel i sina maktanalyser både när man har interna möten och möten med kunden. Det är så klart inte en sund miljö och man kan tycka att det är konstigt att detta har uppstått i reklambranschen.

Frågan igen: Hur ser man det i marknadsföringen?

– Några exempel är Audis kampanj med Karin "Kakan" Hermansson, Ben & Jerrys glass, Åhléns julkampanj och Gillettes "The best a man can be".

Jonas WE Andersson berättar att han har hjälpt SD med en rad uppgifter på konsultbasis de senaste fyra åren. Alltifrån att ta fram partiets grafiska profil och typografi till events och texter och copy som använts i foldrar och kampanjmaterial.

Jonas WE Andersson började jobba som konsult åt Sverigedemokraterna hösten 2015 i samband med flyktingkrisen. Han beskriver uteslutningen av det dåvarande ungdomsförbundet SDU som en brytpunkt.

– Då kände jag att jag kunde jobba med SD. Det betydde mycket, jag har också gränser. Jag tror på en sund nationalism.

Vad innebär sund nationalism?

– Att man tror på demokrati, utan en nation finns ingen demokrati. Utan en nation finns inga medborgare som kan rösta.

Har ni några uppdrag för Sverigedemokraterna i dagsläget?

– Nej, men om partiet hör av sig till oss är vi öppna för diskussion. Rent principiellt kan vi jobba för vilket politiskt parti som helt. Även om jag har svårt att tänka mig att Miljöpartiet kommer att höra av sig.

Rent kommersiellt. Varför väljer ni att ha den här positionen?

– Ekonomiskt och strategiskt så tror vi att det finns en marknad. 25-30 procent av befolkningen har inga problem att kalla sig Sverigevänliga. Företag börjar i allt mindre utsträckning skämmas för att stå för att de är sossar, moderater – eller sverigedemokrater.

Hur kan den här typen av ställningstaganden synas i kommunikationen ni tar fram?

– Det beror på vad du menar, det behöver ju inte synas alls. Man kan dock vara helt säker på att vi i våra analyser helt utelämnar intersektionalitet, feminism och normkritik – och istället fokuserar till hundra procent på kundens behov och att nå framgång med dennes kommunikation.

Vid sidan av Etablissemanget är Jonas WE Andersson även krönikör (har skrivit för Samtiden, senast 2018) och opinionsbildare. I ett uppmärksammat inlägg från den 14 september publicerade han ett inlägg på sin öppna Facebooksida (och på Katerina Magasin), där han bland annat skrev:

"Det kommer inte att sluta väl. Men en dag slutar vi att vara naiva. Värnar vårt folk. Oavsett hur det slutar, så vinner vi. Vi försvarar det som är vårt. Vi har rätten på vår sida. Vi gör det rätta. Vi är vikingar."

Vad menade du med inlägget?

– Jag menar vad det står. Jag står för det till hundra procent.

Vad syftar du på när du skriver "Vi är vikingar"?

– Dels gillar jag det hedniska. Men det är inte en etnisk definition, utan handlar mer om att jag gillar kraften i vikingasinnet. En urkraft.

"Det kommer inte att sluta väl". Det är en väldigt stridslysten ton.

– Det kommer heller inte att sluta väl. Den situation vi har försatt oss i kommer att innebära oerhörda konflikter mellan olika grupperingar i samhället. Det här är allvarligt och många kommer att tvingas lida, inte minst fattigpensionärerna. Men vi kommer att vinna i slutändan, vilket givetvis inte betyder att jag vill kasta ut alla invandrare. Men vi måste få ordning på kriminaliteten och situationen med alla de hundratusentals människor som lever i parallelsamhällen och illegalt i Sverige.

Vad är det för seger du talar om?

– Att återupprätta ett tryggt och fungerande Sverige där man inte har skjutningar varenda dag, där inte journalister utomlands jämställer våldet i Sverige med det i Mexiko och där inte våra nordiska grannländer framställer vårt land som ett skräckexempel. Det är uppenbart att det står mycket illa till.

– Som jag redan förklarat lite fram och tillbaka, vi skäms inte det minsta för att kalla oss "sverigevänliga" som designbyrå. Tvärtom. Och jag är helt öppen i mina krönikor och texter kring vad jag har för åsikter och vilka analyser jag gör, även om det inte direkt har med Etablissemanget som byrå att göra. När Statens försvarshistoriska museer efter påtryckningar vill att vi ska ta bort referenser till dem i vår portfolio så hänvisar de till myndighetens värdegrund som är "allas lika värde, öppenhet och inkludering". På detta har jag svarat dem med hänvisning till Etablissemangets värdegrund som är "demokrati, humanism och individens fri- och rättigheter".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.