Reklam
Tidningen Ljusnan hyllas för felstavad etta
Publicerad: 27 september 2019, 07:21
I torsdagens Ljusnan var förstasidan i princip oläslig. Tilltaget var ett samarbete mellan tidningen, Bollnäs bibliotek och reklambyrån Lundberg & Co för att uppmärksamma dyslektikers rätt att ta del av samhällsinformation och journalistik.
Ämnen i artikeln:
ReklamBeslutat att låta en annonsör, i det här fallet det Bollnäs bibliotek, styra över förstasidan togs av Hela Hälsingland och Ljusnans chefredaktör Anders Ingvarsson. Förstasidan är en del i ett större samarbete mellan Bolnäs bibliotek och reklambyrån Lundberg & Co. för att bredda bilden av biblioteket.
I en ledartext motiverar Ingvarsson beslutet med att de som tidning står upp för värderingar som demokrati, alla människors lika värde och allas rätt att ta del av samhällsinformation och journalistik.
"Då är en kampanj för att uppmärksamma dyslexi nåt positivt. Att det dessutom är biblioteket – som vi ju alla i lokalsamhället äger tillsammans – som står bakom, gör beslutet enklare. [...] Ett mycket ovanligt grepp förstås, som bara kan göras när syftet är brett och okommersiellt."
Förklaringen till den obegripliga förstasidan kom redan på de efterföljande sidorna. Tilltaget har hyllats på flera håll i kommunikationsbranschen och enligt Anders Ingvarsson har reaktionerna från läsarna varit i princip uteslutande positiva.
"Som nån sa: "Hade det på sid 2 stått: Vi köpte förstasidan bara för att vi kan – kom och köp köttfärs för 19.90. Butiken A. Då hade det varit för jävligt..." avslutar Ingvarsson sin motivering.