Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tiger ersätts med elefant

Publicerad: 14 Januari 2010, 14:44

När Tiger Woods blev påkommen med byxorna nere avbröt konsultbolaget Accenture sponsorskapet. Som stand in för Tiger använder konsultbolaget för säkerhets skull riktiga djur.


Ämnen i artikeln:

Tiger WoodsAccenture

Den 13 december dumpade teknikkonsulterna på Accenture Tiger Woods, dagen efter hade marknadschefen Roxanne Taylor tagit fram ett koncept på en ny reklamkampanj. Och nu, 30 dagar senare, är nya kampanjen upphängd på flygplatser ute i världen.

Accenture har uppenbarligen haft bråttom att bli av med Woods. Reklamen är i grunden den samma som tidigare. Skillnaden är att man använder riktiga elefanter och kameleonter på bilderna. Individer som knappast hamnar i skandalpressen. Text som ”Who says you can´t be big and nimble” kunde likna gärna ha illustrerats med en Tiger Woods.

Enligt Wall Street Journal satsar Accenture mellan 40 och 50 miljoner dollar på reklam i år.

Men varumärkesexperter tiodningen talat med menar at det krävs mer för att kapa alla band med den skandaliserade golfaren. Accenture inledde sitt samarbete med Woods 2003 och sedan dess har företaget investerat 282,6 miljoner dollar, cirka 2 miljarder kronor, i reklam med Woods.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tiger WoodsAccenture

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.