Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tiktok inför hårdare annonsregler – riskerar att slå mot Klarna

Publicerad: 16 juli 2021, 08:26

Foto: AP Photo/Kiichiro Sato / Klarna

Tiktok förbjuder branded content från alla typer av finansiella tjänster, en uppdatering som riskerar att slå hårt mot svenska Klarna.


Ämnen i artikeln:

TikTokKlarna

Vid sidan av storslagna kampanjer och samarbeten med artister som Snoop Dogg, Asap Rocky och Lady Gaga har Klarna i flera år satsat mycket på influencer-samarbeten. Nu är det slut med det, åtminstone på Tiktok. 

LÄS MER: Klarna satsar på microinfluencers – vill komma in tidigare i shoppingresan 

Den kinesiska videoplattformen har nämligen förbjudit all form av branded content från finansiella tjänster. De nya reglerna är tänkt att få bukt med oseriösa företag inom alltifrån snabba lån till kryptovalutor, men slår även mot bolag som Klarna, Revolut och Lunar. Förändringen gäller just branded content och Klarna kan fortsätta göra mer traditionella annonser på plattformen. 

Tiktok har det senaste året blivit en allt viktigare del i mediemixen för annonsörer, inte minst de som hoppas nå och påverka yngre målgrupper.

LÄS MER: Klarna trappar upp inom liveshopping – gör modeprogram med pr-profilen Roshi Hoss

I takt med att låne- och fintechmarknaden de senaste åren förändrats har flera länder tittat på hårdare regleringar av branschens marknadsföring. Särskilt i Storbritannien har politiker varit inne på att dra åt tumskruvarna. 

Niklas Gillström, pressansvarig på Klarna, säger till Breakit att bolaget för tillfället avböjer att kommentera Tiktoks uppdaterade policy.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTokKlarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.