Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Till mitt yngre jag" ska stötta unga kvinnor i mediebranschen

Publicerad: 7 juni 2018, 11:54

Ulrika Hyllert, vice ordförande i Journalistförbundet.

Foto: Pressbild

Efter #metoo och #sistabriefen lanserar nu Journalistförbundet kampanjen "Till mitt yngre jag", för att stötta unga kvinnor i mediebranschen och ge råd samt information om sexuella trakasserier.


Ämnen i artikeln:

ReklamKampanjJournalistförbundet

Unga kvinnor som är nya inom mediebranschen löper stor risk att utsättas för sexuella trakasserier. För att motverka detta startar nu Journalistförbundet kampanjen "Till mitt yngre jag", för att stötta genom att erbjuda råd och information om sexuella trakasserier.

– Alla ska kunna gå till jobbet utan att bli utsatta för sexuella trakasserier. Vi vet att det finns ett samband mellan att vara ung, kvinna, med en otrygg anställning och risken att bli utsatt för sexuella trakasserier. Journalistförbundet vill med den här kampanjen fortsätta vårt arbete mot sexuella trakasserier och samtidigt göra det tydligt för unga kvinnor i branschen vad de kan göra om de känner sig utsatta", säger Ulrika Hyllert, vice ordförande i Journalistförbundet, i en kommentar.

Genom att samla ett antal kvinnor som varit verksamma ett tag i branschen och låta de berätta sina historier, hoppas Journalistförbundet att deras berättelser ska leda till förbättring. Bland de som deltar i kampanjen finns Jennie Sandberg, Rania Shemoun Olsson och Anna-Lena Laurén. I ett antal filmer kommer de berätta för sina yngre jag vad de önskar att de hade fått veta när de skulle börja på sitt första jobb.

Journalistförbundet vill med kampanjen väcka ett engagemang och ge råd på vart man kan vända sig ifall man blivit utsatt för sexuella trakasserier, men också specificera vad som klassas som sexuella trakasserier.

"Som fackförbund har Journalistförbundet en självklar roll i att motarbeta sexuella trakasserier på arbetsplatsen och stötta de personer som blir utsatta. Vi ställer också krav på arbetsgivarna i branschen att genom systematiskt arbetsmiljöarbete bli bättre på att förebygga och hantera sexuella trakasserier", skriver de i ett pressmeddelande.

Här kan du läsa mer om kampanjen “Till mitt yngre jag”.

I samband med kampanjen har man även lanserat två kampanjfilmer. De hittar du här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.