Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tillbergs hemliga WPP-miljoner

Publicerad: 23 november 2011, 15:21

Erik Tillberg

Foto: Björn Elgstrand

Erik Tillberg fick nära 3 miljoner kronor i sign on-bonus plus förmåner och delägarskap när han skrev på för WPP-ägda The Brand Union. Enligt nätverket var villkoret solklart: han fick inte starta upp en konkurrerande verksamhet inom ett år om han valde att sluta. – Vi erbjuder rättvisa och korrekt utformade kontrakt, säger Simon Bolton, global chef för The Brand Union.


Ämnen i artikeln:

WPPElisabeth Ström

Erik Tillberg gick tillsammans med Elisabeth Ström in i WPP 2008. De båda lämnade IPG-nätverket och tog med sig hela teamet i Lowe Plus till The Brand Union och dotterbolaget Everystone. För detta fick de båda en generös summa i sign on-bonus av nätverket, förutom delägarskap och andra förmåner.
Elisabeth Ströms deklarationer visar att hon höjde sin inkomst av tjänst med 3,7 miljoner till 6,9 miljoner kronor 2009. Denna minskade sedan till 4,5 miljoner kronor i fjol då hon hade börjat på Vattenfall.
Erik Tillbergs inkomst mer än fördubblades samma år, då han fick ut 5,2 miljoner kronor. I fjol hade den gått ned till 2,4 miljoner kronor igen. Detta indikerar att de fick runt 3 miljoner kronor vardera i bonus året efter de skrev på, vilket också bekräftas av källor inom WPP.

Enligt samma personer var Erik Tillberg nöjd med kontraktet när det skrevs under. Men efter ett tag kom han tillbaka och krävde ett bättre avtal för att stanna kvar. Nätverket försökte behålla honom men de kunde inte gå med på att ge de generösare villkor som han ville ha.
– Han tyckte att han tog med sig de mesta av affärerna in i Everystone, medan vi tyckte att det mesta hängde på WPP:s kännedom och goda rykte. Vi var inte överrens om vem som tog med sig vad, och då valde han att säga upp sig, säger en person som vill vara anonym.

I förra veckans Resumé berättade vi om WPP:s inlåsningsklausul som gör att Erik Tillberg inte kan starta upp en ny verksamhet inom tolv månader. Dispyten mellan honom och WPP handlar om att han inte får någon lön under sin karantän, medan nätverket menar att han fick generöst betalt då han skrev under avtalet.
– Självklart är jag inte nöjd. Men det stämmer att jag följer avtalet såsom WPP har valt att tolka det. Jag anlitade en av Sveriges ledande advokater inom arbetsrätt på en av våra största advokatbyråer då avtalet skulle upprättas. Vi utgick ifrån att svensk arbetsrätt skulle gälla hela vägen med det gör den inte. Antingen kräver man ett yrkesförbud som upprätthålls genom lön. Eller så kräver man inte yrkesförbud och då måste man få verka i sitt yrke, sade Erik Tillberg då.
WPP hävdar å sin sida att det tydligt framgick av hans kontrakt att han inte får starta upp en konkurrerande verksamhet och att Erik Tillbergs stora ersättning när han skrev på inkluderar just detta villkor. I förra veckan ville de inte uttala sig i frågan, men nu har de  bestämt sig för att ge svar på kritiken.
– Han kan visst jobba för en massa olika företag och starta en rad andra verksamheter, men han får inte konkurrera med företaget han lämnade under en period. Och han följer också det kontraktet, säger Simon Bolton.
Detta påstående kan styrkas i fallet med hans kollega Elisabeth Ström, i dag kommunikationsdirektör på Vattenfall. Hon berättar att hon och Erik Tillberg skrev under exakt samma typ av kontrakt när de gick in i WPP. Men för hennes del var det inga problem att gå direkt till sitt nya jobb utan att sitta i karantän.  
– Jag gick till kundsidan så det var inga diskussioner kring det, säger hon.
När det gäller hennes syn på Erik Tillbergs konflikt och inlåsningsavtal i allmänhet blir svaret:
– Inga kommentarer.
Vattenfall har sagt upp sitt avtal med The Brand Union.

Simon Bolton har svårt att förstå kritiken mot villkoren.
– Vi var alla överens om kontraktet och vår ståndpunkt är att båda parter ska följa det. Om han ser det annorlunda måste han ta upp det med de rätta personerna inom WPP. Jag har inte haft någon kontakt med honom sedan han slutade, säger han.

Varför tycker ni att villkoren är nödvändiga?
– De är nödvändiga eftersom vår affär bygger på människorna och kunderna. I slutändan måste våra tillgångar skyddas i form av fortsatt samarbete och skydd av känslig information. Vi måste se till att detta upprätthålls för behålla förtroendet hos våra kunder. Det är därför våra kontrakt är tydliga och starka.

Vad kan du säga till dem som upp­lever era villkor som för hårda?
– Vi är seriösa när det gäller anställningar och kontrakt. Kontrakten finns där för att skydda och skapa en förståelse mellan anställd och oss. Det är de regler som gäller för båda parter. Vi tror på att respektera avtal, och alla måste givetvis ta anställningsprocessen på allvar. Dessutom tror jag inte att våra kontrakt skiljer sig från andra företags inom en liknande branscher.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

WPPElisabeth Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.