Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tillväxten planar ut för Volontaire

Publicerad: 16 Augusti 2016, 12:33

Volontaires vice vd David Orlic.

Foto: Fredrik Thambert

Efter flera år av ökade intäkter planade tillväxten av för Volontaire under fjolåret. Vinsten minskade också till följd av nya satsningar.


Ämnen i artikeln:

VolontaireReklambyråerBokslut

2015 blev något av ett mellanår för Volontaire. Efter några år av snabb tillväxt planade kurvan ut. Omsättningen steg visserligen till 28,5 (27,2) miljoner kronor under fjolåret, men det är en betydligt beskedligare ökning i jämförelse med åren dessförinnan.

Lönsamheten utvecklades däremot åt fel håll för Volontaire. Från ett rörelseresultat på drygt två miljoner kronor 2014 visade de överskott på ynka 8571 kronor förra året. Detta som en följd av ökande externa kostnader.

"Årets resultat speglar investeringarna i organisationen och uppstarten av två nya dotterbolag. Med utgångspunkt för de nytillkomna kunder under året (som inte riktigt slog igenom ekonomiskt under 2015) samt den organisatoriska och personella förstärkningen, är bolaget väl rustat att snart återuppta tillväxtkurvan" skriver de i sin årsredovisning.

Volontaire skriver att de fick in Svenska Kyrkan och ett europeiskt uppdrag för Electrolux på kundlistan under slutet av året.

Byrån består i dag av cirka 30 medarbetare fördelade på reklambyrån Volontaire Stockholm och produktionsbyrån Volontaire Works. I våras startades även det nya dotterbolaget Volontaire Mines.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev