Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Timbro kritiserar förbudet mot fossil reklam: ”Förakt mot företag”

Publicerad: 13 oktober 2021, 09:06

Under de senaste veckorna har Greenpeace, Världsnaturfonden och flera andra organisationer kampanjar för ett förbud mot fossil reklam. Den marknadsliberala tankesmedjan Timbros miljö- och klimatansvarige Ellen Gustafsson, menar att ett eventuellt förbud skulle vara kontraproduktivt.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceTimbroKlimatkrisen

I förra veckan började Greenpeace protester mot sättet som miljöskadliga företag marknadsförs. Tillsammans med andra organisationer, däribland Världsnaturfonden vill de att EU förbjuder all fossil reklam och sponsring. Frågan aktualiserades nyligan av Brandalism som kritiserar Storbritanniens största reklambyråer för att producera skönmålande marknadsföring för kunder som Shell, BP, Jaguar och British Airwats. Aktivistgruppen tapetserade i helgen 20 brittiska städer med kritiska budskap på billboards och annonser på bussar.

Nu möts kraven på förbud av kritik från svenskt håll. Det är den marknadsliberala tankesmedjan Timbro som i en debattartikel i Aftonbladet anser att ett förbud mot företag inte är till gagn för klimatomställningen. Ellen Gustafsson, tankesmedjans miljö- och klimatansvarig menar att kravet visar på ett förakt mot företagen som har en central betydelse för att åstadkomma de gemensamma omställningsåtgärder som krävs.

”Det är ett sällan skådat förakt mot företag som bland andra Världsnaturfonden och Greenpeace visar prov på.”, skriver hon om förbudet och hänvisar till att det problematiska i att företag fordonsbolag under pågående elektrifiering inte ska få göra reklam. 

Timbro tar också upp organisationernas jämförelse med de förbud och regleringar som redan finns för tobak och alkohol, åtgärder som inte haft önskad effekt, menar Ellen Gustafsson:

”Folk slutar inte konsumera alkohol eller tobak för att de inte ser reklam för det på stan. Förbud mot reklam för drivmedel kommer inte heller göra att konsumenter glömmer att tanka bilen.”, skriver hon och kallar förslaget att osynliggöra företagen för symbolpolitik eftersom bolag och konsumenter redan betalar för sin klimatpåverkan genom skatter och avgifter som EU:s utsläppshandel.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.