Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Time hyllar bröderna Sjönell

Publicerad: 13 december 2011, 07:08

Bröderna Sjönell hyllas av Time Magazine som utser ”deras” Dear Sophie”, för Googles webbläsare Chrome, till årets bästa reklamfilm.


Dear Sophie har inte fått lika mycket uppmärksamhet som årets andra hyllade reklamfilmer. Vilket troligtvis beror på att den inte varit med på de stora reklampriserna eftersom premiären var sen.
Men det är en gripande filmen om en pappas dagbokslika brev till sin dotter och har gett många en tår i ögonvrån.
I creditlistan finns både Calle Sjönell, som nu sorterar in som Executive Creative Director på Google Creative Lab, och Pelle Sjönell Executive Creative Director på BBH New York.

Filmen visades första gången på amerikansk tv i maj och fick årets högsta poäng i Ace Metrix, en branschstandard för mätning av reklamens effektivitet.
Och när Adweek listade årets bästa reklamfilmer hamnade Dear Sophie på fjärde plats. ”Filmen gav tittarna en klump i halsen och framställer Google, ofta ansedd att vara en tyrann, som en kärleksfrämjare. Data har aldrig känts lika human”, skriver Adweek.
I nyhetsmagasinet Time Magazine placeras Dear Sophie på förstaplats bland årets reklamfilmer. I år når Google fram till tårkanalerna igen”, skriver Time Magazine.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.