Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Titan tung nyhet i Guldägget

Publicerad: 13 november 2008, 07:50

Guldägget lanserar en ny kategori till nästa års tävling. Kategorin får namnet Titan och ska belöna banbrytande kommunikation.


Digge Zetterberg. Foto: Resumé.

Guldäggstävlingen får ytterligare en kategori, Titan-kategorin. I den nya kategorin, som inspirerats av Cannes Lions, ska bidrag som går utöver det vanliga att tävla.

– Guldägget ska driva branschen framåt. Hittills har det känts som att det saknas en kategori för det sinnesrubbande bra, därför har vi skapat Titan-kategorin, säger Digge Zetterberg, projektledare för Guldägget.

Kategorin kommer detta första år att bedömas av samma jury som bedömer integrerat. Ett ägg kan men måste inte delas ut, ett titan-ägg.

Det finns två sätt att tävla i den nya kategorin. Dels kan byråerna själva skicka in bidrag, dels kan juryarna i de övriga kategorierna nominera bidrag ur sin kategori.

– De övriga kategorijuryerna ska inte skicka in det bästa ur sin kategori. Men om det finns något i kategorin som inte riktigt passar in, eller om det tagit ett väldigt nytt grepp, säger Digge Zetterberg.

Som exempel på den typ av bidrag det handlar om nämner hon Uniqlock och Design Barcode som exempel, som båda vunnit Cannes Lions Titanium-kategori.

– Redan nu ser man att vissa saker redan dyker upp i flera kategorier i Guldägget. Men för att det ska kunna vinna i titan, kommer det nog bli nödvändigt att det är något nytt. Många gånger kommer det kanske att vara bidrag som är svåra att passa in i de andra kategorierna också, säger hon.

Digge Zetterberg tror att nätbaserad kommunikation kommer att få stor plats i kategorin, men utesluter ingenting.

– Det kan lika gärna vara en nyskapande pr-lösning som vinner, säger hon.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.