Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tjock? – ny kampanj från Dove

Publicerad: 24 september 2008, 08:49

Tjock? Hon tycker det. Så lyder copyn till Doves kampanj på temat självkänsla. Kampanjen är ett samarbete med Riksföreningen Anorexi/bulimi-kontakt.


Kampanjen kommer att gå mellan den 22 september och 22 oktober. Under den tiden skänker Dove i Sverige 50 öre av varje såld Doveprodukt till en specifik fond. Pengarna i fonden ska primärt gå till utbildningsmaterial och kampanjen är ett samarbete med Anorexi/bulimi-kontakt.

Kampanjen, som är nordisk, är framtagen av Unilever i samarbete med Oneeighty. Fotograf är Lars Ekdahl och bakom copyn står Kalle Karlsson.

Målet är att genom starka tjejer stärka Doves varumärke och samtidigt utmana de ofta snäva och begränsade skönhetsideal som finns i samhället idag.
– Arbetet syftar till att försöka förändra hur unga tjejer och kvinnor ser på skönhet. Dessutom vill man inspirera kvinnor att ta bättre hand om sig själva, skriver Dove i en kommentar till kampanjen.

Kampanjen bygger på en undersökning som gjorts i Danmark, Finland och Sverige. I undersökningen har kvinnor i åldern 15 – 64 år fått svara på frågor om självkänsla. Resultatet visade enligt Dove att unga tjejer har lägst självförtroende av de tillfrågade och att självkänslan hos dessa tjejer har blivit sämre sedan förra undersökningen, som genomfördes 2005.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.