Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tobaksbolag gör reklam med corona-tema

Publicerad: 19 Maj 2020, 11:30

Foto: Amritanshu Sikdar/Unsplash & Instagram

Coronakrisen stoppar inte tobaksbolagens marknadsföring. Bland annat erbjuds gratis ansiktsmasker vid köp och covid-19-rabatter. Det visar en ny genomgång från lobbyorganisationen Campaign for Tobacco-free kids, som tittat på marknadsföringen i 28 länder.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Huruvida tobaksrökning ökar risken för att drabbas hårt av coronaviruset är fortfarande omstritt. Däremot slår bland andra Folkählsomyndigheten fast att rökning ökar risken för allvarliga symptom vid luftvägsinfektioner, något som antyder att rökare bör vara extra försiktiga nu. 

Det tar nu flera tobaksföretag, som inte verkar se coronaepidemin som en anledning att sluta satsa på marknadsföring, fasta på.

Den ideella lobbyorganisationen Campaign for Tobacco-Free Kids har analyserat marknadsföringen av bolag som säljer tobaksprodukter, e-cigaretter och så kallad vapingprodukter i 28 länder. Det rapporterar nyhetssajten PR Week

Enligt genomgången har tobaksbolag tagit till en rad olika tekniker för att profitera på pandemin. 

I USA har till exempel bolag aktiva inom e-cigarettssegmentet gett bort ansiktsmasker vid köp, samt erbjudit en så kallad covid-19-rabatt, där kunden fått 19 procent rabatt. 

Två av världens största tobaksföretag, Philip Morris International och British American Tobacco, har dessutom hoppat på #stayathome-trenden, en hashtagg som fått mycket uppmärksamhet sedan länder uppmanat till karantän. Hashtaggen har synts vid reklam för så kallade upphettade tobaksprodukter. 

I Kazakhstan har en rad olika influencers synts i ansiktsmasker prydda med varumärket Glos logga, och gjort reklam för att den som köper en produkt får en gratis ansiktsmask på köpet. Brittiska Vype UK har i sin tur gjort reklam på Instagram för gratis hemleverans under nedstängningen av landet. 

Och vapingbolaget Moti Amerika lät sig inte stoppas inför den internationella dagen för sjuksköterskor, som de grattade på Instagram med bilden av en kvinna som höll upp handen mot coronavirus som för att säga stopp.

Enligt Tobacco-Free Kids ordförande Matthew L Myers är detta exempel på hur tobaksbolagen inte låter sig stoppas av någonting för att kunna sälja fler produkter. 

– Det är inte bara stora tobaksbolag – också vape-försäljare och e-cigarettstillverkare har nått nya förnedrande nivåer genom att rikta sig mot unga, vilseleda konsumenter och sälja mer e-cigaretter. I takt med att vi lär oss mer om de skadliga kopplingarna mellan Covid-19 och tobaksbruk borde de här taktikerna slå larm världen runt, säger han till PR Week.

Skärmdump från Glo_kz:s instagram.

Foto: PR Week

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.