Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tobaksbolag i stor annonskampanj: Rökning dödar

Publicerad: 27 November 2017, 09:31

För första gången på 46 år köper tobaksjättarna tv-reklam. Den här gången för att berätta om rökningens skadeverkan.

Foto: Most Photos (Bilden är ett montage)

I en serie annonser tvingas tobaksjättarna erkänna att 1200 amerikaner dör varje dag till följd av rökning.


Ämnen i artikeln:

TV-reklamReklam

I veckan kommer tobaksbolagen att lägga pengar på tv-reklam i USA. Inte för att sälja cigaretter, utan för att varna för rökningens skadeverkan. Bakom annonserna, som formmässigt sett är väldigt enkla, ligger en 18 år lång juridisk strid. Tv-spotarna visar svart text mot en vit bakgrund och en voiceover som varnar för rökningens skadliga effekter. Det här är första gången tobaksbolagen lägger pengar på tv-reklam i USA sedan 1971.

Striden i de federala domstolarna resulterade för elva år i att tobaksjättarna, bland dem Philip Morris, ålades att investera mångmiljonbelopp i kampanjer på att motverka rökning, Först 2014 nådde man en uppgörelse där tobaksbolagen gick med på att genomföra en ettårig reklamkampanj i dagstidningar och på bästa sändningstid i tv. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.  Annonskampanjen påbörjades redan i går medan tv-kampanjen drar i gång på måndag.

I de första annonserna berättade bolagen att fler dör i rökning än genom bilolyckor, alkohol, självmord, narkotika och aids sammanlagt: ”Rökning dödar i genomsnitt 1.200 amerikaner. Varje dag.”

Striden drog igång 1999 då USA:s justitiedepartement, under Bill Clinton, initierade en stämning mot tobaksbolagen för att komma i kapp rökningens kostnader för samhället.  Tv-reklamen kommer att rulla fem gånger i veckan, totalt 260 spotar. Helsidesannonserna i dagspress kommer att gå vid utvalda datum en gång i måndaden fram till 4 mars. Annonskampanjen omfattar 50 tidningar såsom New York Times, Chicago Tribune och L.A. Times.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TV-reklamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.