Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tobaksindustrins barnarbetare i fokus i ny A Non Smoking Generation-kampanj

Publicerad: 31 Maj 2017, 08:46

Faksimil

Anti-tobaksorganisationen har länge argumenterat med tobakens hälsoeffekter – nu byter man fokus till de 500 000 barnarbetare som jobbar på tobaksplantagen.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generationReklamBarn

I kampanjen "Du bestämmer själv" väljer A Non Smoking Generation att fokusera på mer känslomässiga argument än tidigare. Även om man nämner tobakens skadeverkningar fokuserar kampanjen i huvudsak på den halv miljon barn som arbetar under slavliknande förhållanden på tobaksplantagen. Barnen utsätts för effekter som motsvarar 50 cigaretter om dagen samtidigt som tobaksbolagen årligen gör vinst på cirka 300 miljarder kronor om året.

Kampanjen lanserar i samband med World No Tobacco-dagen, en dag som anordnas i samarbete med WHO och fokuserar på många av de miljömässiga skadeverkningar som tobaksindustrin åsamkar.

Tidigare i år lanserade A Non Smoking Generation kampanjen Guldvingen med syfte att engagera näringslivet i kampen om fler tobaksfria barn och ungdomar.

Produktionsbolag bakom filmen är ABLE Film.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.