Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tobakskonflikt drabbar nätverkens samgående

Publicerad: 4 september 2013, 09:59

Kommer Philip Morris-kontot ställa till bekymmer?

Kundkonflikter som den mellan Pepsi och Coca-Cola är ett problem i det planerade samgåendet av Omnicom och Publicis. Men det finns ett ytterligare dilemma av etisk karaktär: nämligen frågan om att göra reklam för tobak.


Ämnen i artikeln:

OmnicomPublicis

Det är Adweek som tar upp den etiska problematiken i spåren av samgåendet mellan Omnicom och Publicis. Philip Morris, som bland annat producerar Marlboro, är en av Publicis-byrån Leo Burnetts storkunder.

Samarbetet sträcker sig ända tillbaka till 1954 och byrån har bland annat skapat det klassiska konceptet med Marlboro-mannen.

På Omnicom har man däremot inga kunder i tobakssegmentet. Åtminstone inte på hemmamarknaden i USA. Däremot arbetar de bland annat med Nicorette och Tobacco Free Flodria vars syfte är att få folk att sluta röka.

– Vi kände inte till samgåendet, och därför gör vi nu en översyn av situationen. Det kom som en överraskning för alla här, sa en talesperson för Floridas hälsodepartement enligt Adweek, men tillägger senare att byrån (Alma DDB som ingår i Omnicom) inte bryter mot kontraktet.

Philip Morris och Nicorette har inte velat kommentera den uppkomna situationen.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

OmnicomPublicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.