Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag09.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tog in förre jobbarkompisens byrå utan pitch

Publicerad: 10 Juni 2010, 07:36

Eniros marknadschef Jonas Dahlquist valde DDB direkt – utan pitch. DDB:s projektledare för uppdraget blir Dahlquists gamle kollega från tiden på Saatchi & Saatchi – Jerker Fagerström. – En pitch kan kosta upp till en miljon kronor – jag tycker det är onödigt, säger Jonas Dahlquist till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jerker FagerströmDDBJonas DahlquistEniro

Jonas Dahlquist. Foto: Eniro.

Krisdrabbade Eniro som har det tufft i kampen mot huvudkonkurrenten Hitta.se har avslutat ett sju år långt samarbete med reklambyrån Ogilvy.

Som Resume.se och flera medier rapporterade i går byter Eniro byter affärsstrategi och därmed även reklamstrategi. Trollen i reklamen är ett minne blott nu när sökföretaget ska bli mer nätfokuserat – telefonkatalogerna hamnar i periferin.

–  Vi vill gå från att vara en sökmotor till en köpmotor. Vi har Sveriges alla företagare i vår databas och vill bli mer vägledande och relevanta när man ska köpa något. Det gör att vi måste marknadsföra oss på ett annat sätt – vi måste bli mer relevanta för konsumenterna så att de ska förstå vad de ska ha oss till, säger Jonas Dahlquist, som värvades av Eniro från Saatchi & Saatchi för ett halvår sedan.

Reklamuppdraget gick till DDB – utan pitchförfarande, något som är ovanligt. Jonas Dahlquist som har 15 år bakom sig i reklambranschen menade att han hade tillräckligt bra koll för att välja byrå direkt.

– Ja, det är ovanligt att inte ha en pitch.  Jag vet hur mycket pengar det läggs på pitchandet, en pitch kan kosta upp till en miljon kronor i tid. Jag har bra insyn i byråbranschen och därför var det onödigt med en pitch.

– Generellt tycker jag att pitcher kan vara kontraproduktiva och onödiga i många fall, om man har hyfsad koll på vad man vill åstadkomma. Om man minimerar pitchandet skulle man få ut mer av befintliga byrårelationer. Det gynnar annonsörerna i längden.

Jonas Dahlquist kommer att jobba nära DDB:s projektledare Jerker Fagerström – en gammal kollega från tiden på Saatchi & Saatchi. De jobbade ihop på byrån i fyra, fem år.

–  Ja, han är en gammal kollega. Jag vet att han är väldigt duktig och kompetent.

Hur ser du på det, att du plockar in en gammal jobbkompis?

– Jag ser inga problem med det alls. Vi har inte haft några affärsmässiga relationer de senaste åren. Han slutade två år innan jag slutade på Saatchi & Saatchi. Sedan är det ju hela arbetsgruppen man jobbar med. DDB har en bra och stor planneravdelning. Det är mycket viktigt eftersom vi ska få till en beteendeförändring och skapa aktiviteter som bygger på goda insikter.

DDB har sedan en tid tillbaka varit med i strategiarbetet på koncernnivå, nu tar byrån alltså över på landsnivå.

– Jag vill poängtera att samarbetet med Ogilvy fungerat jättebra. Men vi lägger om hela strategin, och då är det ett lämpligt tillfälle att se över kommunikationen. Så det är mer en fråga om tajmning, säger Jonas Dahlquist.

Eniro arbetar i övrigt med mediebyrån Mediaedge CIA. PR-arbetet sköts internt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.