Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tog vara på Kjell Höglunds klassiker – får guldägg i audio

Publicerad: 25 April 2019, 10:49

En träffsäker skildring av den gråa vardagsrealismen, och ett utmärkt låtval, ger ett guldägg till King och Svenska spel i kategorin audio.


Ämnen i artikeln:

KingSvenska SpelReklamGuldäggetGuldägget 2019

De senaste åren har det bildats en kult kring 70- och 80-talsartisten Kjell Höglund. Han har bland annat fått en egen klubb ("Kväll Höglund") och en radiodokumentär dedikerade till sig.

Inte konstigt att King valde att bygga sin kampanj "Man vänjer sig" på Kjell Höglunds låt med samma namn.

Målet med kampanjen var att prata om något annat än själva vinsten, att istället fokusera på alla de tröttsamma vardagssysslor som livet till syvende och sist består av. Om man inte är miljonär det vill säga. Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King, sa det bäst själv när kampanjen lanserades.

– Den nya lyxen handlar om att kunna välja bort det man inte vill ha i sitt liv.

För den insikten prisas King och Svenska Spel med ett Guldägg i kategorin audio.

Motiveringen till vinsten lyder:

"När andra aktörer målar upp extrema, bombastiska och fantastiska scenarios om hur livet som miljonär skulle kunna bli, tar den här avstamp i den krassa vardagsrealismen. Eurojackpot slår fast att du inte måste vänja dig, och får människor att måla upp egna bilder av hur livet skulle kunna bli. Sant, elegant och relevant. Och extra starkt eftersom den väl utvalda låten inte bara bär kommunikationen i audio utan har huvudrollen genom hela kampanjen. Gör du som alla andra får du samma resultat som alla andra. Gör du tvärtom blir det guldägg"

Silverägg i kategorin går till:

"Så nära en vanlig jul man kan komma" av Nord DDB för Ronald McDonald Hus

Diplom i kategorin går till:

"Komma hem (låda låda låda) - Björn Gustafsson feat. Julia Frej" av Emakina DBG för SBAB
"Wanderlust" av Nord DDB för Daidalos

Arbetsgrupp King:

Frank Hollingworth, creative director
Sunit Mehrotra, kundansvarig
Peter Preisler, projektledare
Anna Sjöberg, produktionsledare
Emelie Jinhee Johnsson, art director
Linnéa Gardefjord, art director
Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter
Calle Cassel, grafisk formgivare
Linnéa Svanbro, studio manager

Svenska Spel:

Lotta Westerberg, kommunikationsansvarig
Charlotte Burlin, marknadsansvarig

Produktionsbolag: Flickorna Larsson

Daniel Kilgren, regissör
Karolina Kilgren, producent

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev