Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tom Tits gjorde Samsungs rymdexperiment – för fyra år sedan

Publicerad: 21 November 2019, 14:22

Samsungs senaste globala kampanj ”Space Selfie” har många likheter med Tom Tits ”Selfie in Space” från 2015.

Foto: Samsung / Tom Tits

Med kampanjen ”Selfie in Space” ville Tom Tits 2015 visa att rymden är närmare än man tror – genom att skicka upp selfies till rymden. Fyra år senare vill Samsung med kampanjen ”Space Selfie” visa vad en telefon är kapabel till – genom att skicka upp selfies till rymden.


Ämnen i artikeln:

SamsungZlatan IbrahimovićTom Tits ExperimentKlirr StockholmNosy

För cirka en månad sedan lanserade Samsung sin senaste globala kampanj ”Space Selfie”. Med projektet vill Samsung tänja på gränserna för vad en telefon är kapabel till, genom att skicka upp en Galaxy S10 5G till stratosfären med hjälp av en högtrycks-heliumballong. Under projektets 200 timmar långa resa tog telefonen ”space selfies” av de bilder som publiken uppmuntrats att ladda upp på projektets hemsida. Fotbollslegendaren Zlatan Ibrahimović, som är Samsungs ambassadör i Sverige, och skådespelaren och modellen Cara Delevingne är ansikten utåt för kampanjen och två av ett fåtal internationella kändisar som är först ut med att se sin selfie från rymden. 

Saken är bara den att ett i princip identiskt projekt genomfördes redan för fyra år sedan av vetenskapsmuseet Tom Tits i Södertälje. Kampanjen ”Selfie in Space” inleddes med insamling av selfies, bland annat från astronauten Christer Fuglesang och Barnkanalens dåvarande programledare Markus Granseth. Efter klartecken från Transportstyrelsen skickades därefter en heliumballong med en mobiltelefon och en GoPro-kamera upp med slutstation rymden. Målet var att fotografera selfie-bilderna med rymden som bakgrund, och därmed visa att rymden är närmare än vad man tror. 

LÄS MER: ”Plagiat eller oskyldig inspiration? Resumé listar sex reklamkrockar” 

Kampanjen togs fram av Klirr Stockholm, som senare bytte namn till Nosy. Sean Barrett, i dag på Bas ITG, var creative director på ”Selfie in Space”. Han har reagerat på likheterna mellan den och Samsungs ”Space Selfie”.

– Det är självklart en komplimang att ett stort globalt varumärke som Samsung med bland annat Zlatan och Cara Delevingne i spetsen, inspireras av konceptet vi skapade för ett par år sedan. Kreativitet är alltid en remix av olika befintliga ingredienser för att ta fram innovativa idéer. Personligen önskar jag att Samsungs kampanj ”Selfie from Space” hade innehållit någon ytterligare tvist än att byta ett ord och ha Ibra och Cara som ambassadörer. Det är dock som sagt kul att vara bakom en fearless idé för Tom Tits som kan vara inspiration för ett fantastiskt varumärke som Samsung, skriver han i ett mejl till Resumé. 

Även på Nosy har man uppmärksammat likheterna. 

– Vi har uppmärksammat kampanjen och tycker det känns kul att ett så etablerat varumärke som Samsung har valt att ta kraft i teknik för att visa vad den kan åstadkomma. Tom Tits arbetar utbildande inom teknik och naturvetenskap, vilket var en ambition att lyfta med vår kampanj. Det är roligt om andra också kan inspireras av det, skriver Mirja Kais, vd på Nosy, i ett mejl till Resumé. 

Så ni ser det inte som ett plagiat?
– Det är ingenting som vi funderat över och lämnar det till andra att bedöma om det är ett plagiat eller inte, vi blir bara smickrade om andra kan inspireras av det vi gör.

Resumé har varit i kontakt med Samsungs svenska pr-ansvariga Karin Tångstedt. Hon säger att ”Space Selfie” är en global kampanj som är framtagen av BBH och att hon därför har kontaktat Samsungs Londonkontor för en kommentar. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.