Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tomas Strand lämnar branschen: Ska ”vaccinera" Sverige mot utmattningsdepression

Publicerad: 3 Januari 2020, 12:46

Tomas Strand

Vid sidan av åren byråbyggare på Abby Priest har Tomas Strand varit talesperson i frågor som psykisk ohälsa. Nu lämnar han byrån och branschen för att gå in i Mindclub som hjälper företag att ta hand om sina anställda.


Ämnen i artikeln:

#baramänniskaAbby PriestTomas Strand

De senaste åren har inneburit stora tävlingsframgångar för Abby Priest genom sina jobb för Adobe - ”Edvard munch brushes”, ”The lost typography of Bauhaus” och ”Adobe Stock Apparel SS16”. Nu lämnar en av delägarna, Tomas Strand, byrån efter sammanlagt 12 år. Han grundade Priest PR 2007 och byrån gick sedan samman med Abby Norm tre år senare.

– Jag känner mig klar med kommunikationsbranschen. Jag blir rastlös när jag gör saker för länge. Jag har fått ett antal propåer de senaste åren och rent rationellt har jag kanske nått en nivå nu där jag borde stanna för att tjäna pengar. Men jag är färdig, säger Tomas Strand till Resumé och fortsätter:

– Jag känner också att jag lämnar Abby Priest i rätt tid. Tävlingsmässigt har vi varit bland de mest belönade i Sverige de senaste åren och Mandarva Stenborg som nu går in som delägare är så mycket hetare än vad jag är

Tomas Strand säger att han går in i Mindclubs verksamhet för att han brinner för frågan om utbrändhet och psykisk ohälsa. Innan han öppnade upp om sina erfarenheter av utbrändhet i en omtalad intervju med Resumé 2015 var han tveksam till att berätta sin historia. Texten öppnade dock många dörrar och med åren har han hjälpt ett flertal personer som har befunnit sig i katastroflägen. Nu vill han ta nästa steg.

– Jag är trött på att lägga energi där skadan redan är skedd. Nu handlar det om att vaccinera Sverige mot utmattningsdepression. I dagsläget tycker jag det är väldigt få behandlingsmetoder som fungerar och det är svårt att bryta mönster ensam.

Han träffade Mindclubs grundare Daniel Brodecki i kurssammanhang och ansåg att konceptet med retreats och program kändes trovärdigt. Det var först efter att ett en nära anhörig, några av byråns anställda och till sist han själv hade testat metoden som han kände att retreaten och föredragen kombinerade hjärta med hjärna på rätt sätt. Tillsammans med grundaren och en managementkonsult ger Tomas Strand bolaget en nystart. Erbjudandet kommer att lanseras i slutet av januari.

– Med mina erfarenheter av att vara talesperson i de här frågorna och kunskap inom pr tror jag att vi kan göra riktig förändring. För att en individ ska kunna åstadkomma detta krävs att man bottnar i övertygelsen med hjärtat. Det är enklare att bli en hållbar människa i grupp i stället för att stålsätta sig på egen hand.

Mindclubs ambition är att nå ut med metoden mot företagsmarknaden och få dem att inse vikten av att ha hållbara medarbetare. På sikt vill bolaget utbilda andra coacher för att sprida metoden. Med nystarten bildar Mind Club en ny bolagsgrupp och det finns i dagsläget inga planer på att ta in externa investerare. Första året kommer i stället att handla om att trimma tillvägagångssättet.

– Framtidens företag är de som är mänskliga och vill göra skillnad på riktigt. Det är en kommunikationsutmaning att marknadsföra konceptet eftersom det är svårt att förklara hur det egentligen går till. På så vis börjar man i en pedagogisk uppförsbacke. Att visualisera detat genom att filma övningarna kan rentav vara avskräckande. Här har jag en utmaning som kommunikatör.

Vad tar du med dig från kommunikationsbranschen?
– Det har varit en enormt lärorik tid, men jag är lite förvånad över utvecklingen av branschen. Kreativiteten är hämmad som jag ser det. Det är för mycket corporate guidelines och för lite lekfullhet enligt mitt sätt att se det. Jag skulle vilja se det som Studio Total skapade adderat med affärskunnande. I dag är det för tyglat och begränsat i min mening. Enligt mig är det egentligen bara Epic Split som på riktigt visade kraften i obegränsad kreativitet under 2010-talet. Där lyckades man verkligen bryta mot de konventioner som kunden satt på. 

– Med det sagt tror jag att Abby Priests framgångar i tävlingssammanhang handlar om att vi har gått hela vägen. Jag är otroligt imponerad över det arbete som kreatörerna gjort, trots begränsade budgetar. Att få in pr-delen är en sak, men vi har lyckats skapa ett vasst hantverk av de bra idéerna. För att ta del hela vägen måste vi hamra, spika och såga.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.