Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 oktober 2008, 06:30
Det är skottpengar på Tony the Tiger i Storbritannien. Konsumentgrupper vill förbjuda livsmedelstilverkare att använda tecknade figurer i sin marknadsföring mot barn.
Barnfetman är utbredd i Storbritannien och ofta är det reklamen som pekas ut som boven i fetmadramat. Tidigare i år var det nära att en ny lagstiftning drevs igenom som skulle förbjuda tv-reklam för snabbmat innan klockan nio på kvällen.
Men redan dag finns det restriktioner. Tecknade figurer från tv och film får inte göra reklam för ohälsosam mat.
Det här har de stora livsmedelstillverkarna kringgått med egna figurer.
Nu har konsumentorganisationen Which? kartlagt de ”farligaste” figurerna och varnar föräldrar at de kan vara farliga för deras barn.
Värst är, enligt Which?, Dairylea-kossan Moo som gör reklam för ovanligt salta och feta mejeriprodukter. Kellogs Snap, Crackle and Pop och Tony the Tiger är andra karaktärer som bedöms barnfientliga.
– Det måste bli ett stopp för de här seriefigurernas kryphål. Regeringen måste ta sitt ansvar, säger Clare Corbett från ”Which?” till Guradian.
De utpekade försvarar sig. På ett bitvis märkliga argument.
– Vi frågar oss varför ”Which?” vill ta bort allt det roliga i maten genom att förbjuda populära varumärkeskaraktärer varav många har gjort butikshyllorna färgrika i mer än 80 år, säger Julian Hunt, taleskvinna för Food and Drink Federation.