Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Toppdesignerns reklamjobb

Publicerad: 9 September 2010, 15:22

Efter sju års frånvaro gör nu ett av Sveriges klassiska reklamvarumärken comeback: Flora. Bakom kampanjen som rullas ut de kommande veckorna står Ogilvy. Toppdesigner för de nya förpackningarna: Lars Wallin, tillsammans med Acne.


Ämnen i artikeln:

Ogilvy

truefalse

På konsumenternas önskemål återuppstår nu Flora i ny förpackning skapad av toppdesigner Lars Wallin och Acne.

Flora försvann från marknaden för sju år sedan. Med start denna vecka gör märket comeback, på konsumenternas önskan.
– Det har varit en stor efterfrågan på fullsättsprodukter, och Flora som är ett mycket omtyckt varumärke i Sverige har vi i princip dagligen fått samtal om från konsumenter som har ringt in och sagt att de har saknat märket, och vill ha det tillbaka, säger Linda Landin, nordisk varumärkeschef för Flora.

Med en ny uppdaterad förpackning, signerad stjärndesignern Lars Wallin, i samarbete med Acne, rullas produkten åter ut tungt de kommande veckorna. Bakom kampanjen står Ogilvy.
– Briefen till Lars Wallin var att han skulle göra en modern Floraförpackning, men ändå ta med element från de äldre förpackningarna, exempelvis klöverblomman som vi alltid haft på Floraförpackningarna, säger Linda Landin.

Varför föll valet på Lars Wallin?
– Det visade sig att även han var en Florakonsument som saknade produkten och vi tyckte också att det kändes spännande att lansera en vardagsprodukt med en lite oväntad och erkänt hyllad designer.

Floras bordsmargarin introducerades för första gången i butiker under vintern 1965. Två år senare blev den utsedd till ”Årets förpackning”, formgivare: den världsberömde designern Carl-Arne Breger. Även marknadsföringen kring märket har kommit att bli klassisk. Ernst-Hugo Järegård och Margaretha Krook medverkade under sent 1960-tal tillsammans i reklamfilmer för Flora i sketchform, och lyfte reklamen så att bioreklamen blev så populär att flera inspelningar med olika sketcher gjordes. År 2003 migrerade Flora med Milda i samband med Unilevers hårdbantning av varumärken. Nu gör märket comeback, med målet att konkurrera ut Arlas Bregott.

I kampanjen, som lanseras om några veckor, fokuserar man kärnvärdet kring märket Flora – ”den svenska sommaren”.
– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda kunderna detta efterlängtade bordsmargarin igen. Smaken av Flora är någonting speciellt, precis som några av de sommarminnen vi alla bär med oss och ibland längtar tillbaka till, säger Linda Landin.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Ogilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.