Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Toppolitikerns reklamvision för Stockholm - så ska SL öka intäkterna

Publicerad: 10 December 2019, 14:34

Regiontrafikrådet Kristoffer Tamsons (M) vill se fler tunnelbanevagnar inslagna i reklam, ytterligare digitala reklamytor och ”minigallerior” i Stockholms tunnelbana.


Ämnen i artikeln:

Stockholms lokaltrafik

Sedan 2014 har Stockholms lokaltrafik ökat sina reklamintäkter från 250 till 410 miljoner kronor. Utvecklingen har letts av regiontrafikrådet Kristoffer Tamsons (M), tidigare PA-konsult på Hallvarsson & Halvarsson. Intäkterna har bland annat kommit från ytterligare digitala skyltar i både tunnelbanan och i busskurer.

Nu rapporterar Stockholm Direkt att regiontrafikrådet vill se ytterligare reklam i Stockholms kollektivtrafik.

LÄS MER: SL drar in 410 miljoner på reklam – lanserar nya skärmar med Clear Channel

– Vi ser att det finns en potential i att öka hyresintäkterna och utveckla våra stationer med bättre kommersiella ytor och service för våra resenärer. Det skulle kunna vara en mini-galleria i anslutning till någon station, eller fler butiker, mer hyresintäkter. Hur det ska gå till blir förvaltningens uppdrag att titta närmare på, säger Kristoffer Tamsons till Stockholm Direkt.

De nya intäkterna ska komma från flera håll. Bland annat ser regiontrafikrådet möjligheter att i högre utsträckning än i dag klä in hela tunnelbanevagnar i reklambudskap, sälja rättigheter till företag som vill dela ut produkter i kollektivtrafiken, ytterligare digitala reklamvitriner i busskurerna, byta ut befintliga reklamytor mot digitala motsvarigheter samt erbjuda möjligheter att sätta upp små pop up-butiker på stationer som i dagsläget saknar kiosker eller kaféer.

Kristoffer Tamsons säger dock att det för tillfället inte är aktuellt att sälja stationsnamnen till kommersiella aktörer, något som gjorts i bland annat New York, Washington och Dubai.

Regiontrafikrådet räds inte att det skulle bli för mycket reklam i Stockholms kollektivtrafik utan menar att de kommersiella inslagen är en naturlig del av en storstadsmiljö.

– Vid sidan av skatt och biljettpriserna är reklamen en viktig och växande intäktskälla. Det ger mer pengar att utveckla och köra vår trafik, säger han till Stockholm Direkt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Stockholms lokaltrafik

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.