Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tortyrkampanjen som boostar unga kreatörduons karriär

Publicerad: 30 juni 2016, 14:57

Jacob Gjelstrup Björdal och Jim Nilsson har anledning att fira efter Cannes.

Foto: Yasmine Winberg.

Jacob Gjelstrup Björdal och Jim Nilsson är hjärnorna bakom den helvetesnatt som åtta personer fick stå ut med – i en utomhustavla. Nu berättar de om vad framgången betyder för den fortsatta karriären.


Xbox:s Survival Billboard är inte vilken utomhustavla som helst. Där utspelar sig nämligen en sorts dokusåpa precis intill London Bridge. På varsin avsats står åtta personer uppradade. Någon är tyst. En annan försöker skaffa vänner. En tredje raggar på killen bredvid.

Allt sker samtidigt som arktisk kyla, hårda vindar och snöstormar väller över de utvalda deltagarna, styrt från människor på internet som tittar på en livestreaming. Tv-spelsfiguren Lara Croft är ju tuffare än någonsin i det nya Xbox-spelet "Rise of the Tomb Raider". Då ska det också vara tuffare än någonsin för människorna i utomhustavlan. Vinnaren korades efter 23 timmar – han var den som stod kvar längst. Han var också den som raggade på tjejen bredvid, och efter det påfrestande dygnet började paret dejta.

Kreatörerna bakom kampanjen var vakna ännu längre, i 35 timmar. Idén kom från de två unga svenskarna Jim Nilsson, copywriter, och Jacob Gjelstrup Björdal, art director, som jobbar på McCann London. De fick i uppdrag att skapa en kampanj kring det nya Xbox-spelet. Varför inte tänka utanför boxen?

Utanför boxen fanns det såväl en uppmärksammad kampanj som priser att hämta. Nämligen bestämt fem guldlejon, åtta silver och fyra brons i Cannes Lions i förra veckan. Två av guldlejonen vanns i kategorin Outdoor, de andra i Entertainment, Promo & Activation och Direct.

– Det är viktigt att tänka gränslöst. Det är lätt att fastna i regler för hur reklam på en utomhustavla ska se ut och vara. Men det finns det inte, säger Jim Nilsson.

Resumé möter upp duon på en av strandbarerna en sen torsdagseftermiddag i Cannes. Då är de båda omtumlade, men mest glada.

– Våra chefer har sagt till oss att vi inte ska vänja oss, att det inte kommer gå så här bra varje år i Cannes, säger Jacob Gjelstrup Björdal.

– Eftersom vi har vunnit en del redan, guld i One Show och D&AD så hade vi hopp om att vi kanske skulle ha en chans i Utomhuskategorin. Men att det skulle gå så här bra förstod vi inte.

Vad betyder succén i Cannes för er framtida karriär?
– Förhoppningsvis fler möjligheter att göra modiga kampanjer för vara kunder. När man visat att det går att tortera folk live på en utomhustavla, då går det att göra det mesta, säger Jim Nilsson.

Duon träffades under ett grupparbete, första dagen på Forsbergs skola, för fem år sedan. Sedan dess har de hängt ihop. När det blev dags för examen var ingen av dem då intresserade av att stanna i Sverige. De ville utomlands och kosan styrdes till London och den digitala byrån Work Club.

Hur gick det till när ni rekryterades till McCann?
– Vi blev kontaktade av Rob Doubal och Lol Thomson, McCanns ecd:s. Vi hade kontakt i över ett år. Det är en spännande tid på McCann just nu, både lokalt och globalt. När de erbjöd oss möjligheten att jobba med Microsoft och Xbox var det ett enkelt beslut. Båda är varumärken som vi vuxit upp med och älskar, säger Jim Nilsson.

Har Cannesvinsterna lett till några värvningsförsök hittills?
– Ja, men just nu älskar vi att vara på McCann.

Varför tror ni att den här kampanjen har lyckats så bra?
– Därför att utomhustavlor överlag ofta är väldigt traditionella och statiska. Vi tyckte att det vore intressant att göra dem mer interaktiva, med en twist. Anledningen till att vi valde utomhusmediet är att flest spel lanseras i det.

Vad har ni för framtidsplaner?
– Vi stannar nog i London ett par år till. Det är en lagom storlek på staden och där finns det rätt stora kunder.

Jacob och Jims tre tips för att få drömjobbet i London:
1. Hitta en bra rekryterare. De har bäst koll på branschen och vet vilka typ av byråer som kan passa dig.
2. Häng på puben. Där lär man känna folk. Och sig själv.
3. Gör bra grejer. Det mest uppenbara tipset ar väl ändå det allra viktigaste.

FAKTA / Jim Nilsson
Ålder: 24
Bor: Hackney, östra London
Uppväxt: Älvkarleby
På nattduksbordet: John Cheevers 'Collected Short Stories'
Medievanor: The Guardian, BBC, Sportbladet och ett tiotal podcasts.
Utbildning: Litteraturvetenskap vid University of Aberdeen, copywriting vid Forsbergs skola

FAKTA / Jacob Gjelstrup Björdal
Ålder: 27
Bor: Hackney
Uppväxt: Knivsta
På nattduksbordet: John Deweys 'Art As Experience'
Medievanor: The Guardian, BBC, WIRED och Reddit
Utbildning: Grafisk design vid Forsbergs skola

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.