Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Toyota till Saatchi

Publicerad: 7 juli 2009, 15:03

Toyota lämnar SWE för Saatchi & Saatchi.
– De blir huvudbyrå för Toyota Sverige, säger Tomas von Hedenberg, marknadschef på Toyota.


Ämnen i artikeln:

SWESaatchi & SaatchiToyota

I höstas meddelade Toyota att de lämnar reklambyrån SWE, som de jobbat med sedan 1999. Men de dåliga tiderna satte stopp för planerna och i februari gick Toyota ut med att de stannar hos SWE. Men nu väljer Toyota trots det att lämna SWE. Valet av ny huvudbyrå föll på reklambyrån Saatchi & Saatchi.

– Vi gick in i en tuff konjunktur och kände att det inte var rätt läge att satsa på en ny byrå. Under våren har vi dock samarbetat med Saatchi i ett nordiskt projekt inför lanseringen av en ny Prius och vi kände att de var rätt för oss. Saatchi är det nätverk som Toyota i Europa samarbetar med och i och med det här samarbetet så såg vi fördelarna med att jobba med en byrå inom nätverket, säger Tomas von Hedenberg.

Vad för fördelar?

– Bland annat hamnar de ganska nära vår produktionsplanering i Bryssel. De ligger helt enkelt lite närmare oss och förstår hela kedjan.

Det är svenska Saatchi som fått uppdraget för svenska Toyota. Hur det blir med övriga länder låter Tomas von Hedenberg vara osagt.
– Det här är det som gäller just nu.

Vad händer med SWE?

– Uppdraget med SWE upphör.

I en intervju i höstas sa Ulf Enander, vd på SWE att Toyota var en av byråns fyra-fem största kunder. Idag låter det annorlunda.
– De har inte varit det på ett tag. Det här var inget som kom plötsligt, vi har vetat det ett tag, säger Björn Schumacher, cd på Swe.

Hur påverkar det byrån?

– Det är omhändertaget.

Kommer ni behöva säga upp personal?

– Inte på grund av det här en det är dåliga tider i branschen och hur det påverkar är inte helt klart.

Saatchi är mycket glada över uppdraget.
– Vi är jätteglada, säger Hans Sydow, vd och delägare på Saatchi. Toyota är ett starkt varumärke och ett coolt varumärke som bland annat har många bra tankar om miljö.

Vad gör ni nu?
– Dels jobbar vi med lanseringen av en ny Prius och dels med ett stort webbprojekt för deras nollvision.

Hur stor kund blir det för er?
– Jag vill inte vara specifik men det är ett ordentligt uppdrag. Toyota är ett betydande bilvarumärke i Sverige.

Saatchi har nyligen även vunnit uppdraget för Polarbröd.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

SWESaatchi & SaatchiToyota

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.