Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Tradera lanserar nytt koncept – tar ställning mot konsumtionshetsen

Publicerad: 21 Oktober 2019, 07:17

Konsumtionshetsen dramatiseras i Traderas senaste reklamfilm.

Foto: Tradera / Nord DDB

I Nord DDB:s nya hållbarhetsfokuserade koncept för Tradera problematiserar e-handlaren nykonsumtion.


Ämnen i artikeln:

TraderaNord DDBReklam

I våras valde Tradera Nord DDB som ny reklambyrå, som fick i uppdrag att utveckla en ny varumärkesplattform och kommunikationskoncept. Nu kommer resultatet i form av konceptet "For Greater Goods" där Tradera efter 20 år inom cirkulär konsumtion vill befästa sin position inom hållbarhet.

I samband med det nya konceptet rullar också den första kampanjen ut som går under namanet "Unbox the facts of consumption". I kampanjen (se nedan) lyfter Tradera frågan kring nykonsumtionen och pekar bland annat på att den står för mer än dubbelt så mycket utsläpp som flyget.

I den första reklamfilmen (se nedan) dramatiseras konsumtionshets, där en blåögd och färgglad cabaret dansar på ett containerfartyg till tonerna av det tyska krautrockbandet Cans klassiker "I want more".

– Vi har börjat tänka på hur vi reser men samtidigt shoppar vi som att det inte finns någon morgondag. Det är dags att vi börjar se över även hur vår konsumtion påverkar klimatet, säger Chantal Olsson, brand manager på Tradera, i ett pressmeddelande.

Tradera lyfter att de i samband med detta sett över hela verksamheten genom att till exempel ändra sin vision, initiera ett hållbarhetsarbete kopplat till FN:s klimatmål samt plockat bort de butiker som säljer nyproducerade varor.

– Tradera är en modig kund som inte bara gör sin största kommunikationssatsning någonsin utan som också är villig att förändra affärsverksamheten och produkten. Vi har arbetat aktivt med hela organisationen i samband med att de träder in i sin nya varumärkesroll, från workshops med ledningsgruppen till att sätta en ny vision och se över hur hela Tradera kan bli ett ännu mer hållbart företag, kommenterar Johanna Björnfot, client director på Nord DDB.

Kampanj och koncept är framtaget av Nord DDB, filmen är producerad av House Agency med Hanna Ostrowski som producent och Hobby Film med Oskar Bård som regissör.

Konceptet går live idag måndag och rullar på Youtube, playtjänster, utomhus, social och genom samarbeten med influencers.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

TraderaNord DDBReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.