Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Trädgårdshandskar i kampen mot fattigdom

Publicerad: 17 September 2014, 20:03

Vi-skogen ber dig ta på trädgårdshandskarna för att hjälpa människor ur hunger och fattigdom. Bakom kampanjen står MRM//McCann.


Ämnen i artikeln:

MRM/McCannVi-skogen

MRM//McCann har haft Vi-skogen som kund i drygt ett år. Pitchen vann de med idén "Livet utan träd" som sedan resulterade i en kampanj med stort genomslag. I det nya kommunikationskonceptet "Träd kan" ber man allmänheten ta på sig trädgårdshandskarna för att hjälpa människor i fattigdom.

– Många hjälporganisationer lyfter fram akuta kriser som svälten i Afrika, krigen i Mellanöstern eller tsunamikatastrofer i östra Asien i sin kommunikation. Det är lätt att förstå och ta till sig. Vi vill istället sätta fokus på att träd kan rädda liv. På lång sikt är självförsörjningen avgörande för bönderna i östra Afrika. Det var så trädgårdshandskarna kom upp. De kan rädda liv precis som Läkare Utan Gränsers operationshandskar, säger Fredrik Hildebrand, creative director på MRM//McCann till Resumé.

I över 30 år har biståndsorganisationen Vi-skogen samlat in medel för trädplantering i östra Afrika. I kampanjen ska trädgårdshandskar symbolisera trädens kraft. Där träden lyfts fram som biståndets dolda hjälte.

– Vi-skogens arbete räddar liv på sikt, men arbetet är svårt att kommunicera på ett effektivt sätt. I förra kampanjen "Livet utan träd" var tonaliteten mer dystopisk men i det nya kommunikationskonceptet "Träd kan" vill vi visa på en mer hoppfull bild. Eftersom en planta som ger ett träd kostar tjugo kronor och det räcker med tio träd för att en bonde ska kunna bli självförsörjande behövs det inte så mycket för att rädda ett liv, säger Fredrik Hildebrand.

Kampanjen består av printannonser i magasin som är främst riktade till en kvinnlig målgrupp, dr-utskick till månadsgivare och prospects och en film som kommer att visas i digitala kanaler och på biografer i Stockholm. Filmen anspelar på uttryck vi är vana vid att se i samband med akuta katastrofer och har tagits fram av The Producers och regissören Senay Behre.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MRM/McCannVi-skogen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.