Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Trafikverket i stor upphandling

Publicerad: 16 september 2014, 08:35

Stockholms Centralstation ingår i den nya upphandlingen.

Foto: Göran Fält/Trafikverket.

Trafikverket går för första gången ut i en omfattande upphandling för rätten att sälja reklam på landets cirka 70 största tågstationer. Avtalet, som är värt mångmiljonbelopp, sträcker sig sju år framåt i tiden.


Ämnen i artikeln:

TrafikverketClear Channel

I drygt 1,5 år har Trafikverket haft ett avtal med JCDecaux om reklamytor vid Stockholms Centralstation. Avtalet har varit ett test inför den nya upphandlingen som gäller en stor del av Sveriges mest attraktiva tågstationer.

Nu söker de anbudsgivare till kontraktet som sträcker sig över sju år. Syftet med att upplåta reklamytor är att finansiera underhållet av stationerna, och därför kommer inte Trafikverket att stå för några investeringar när det gäller att få skyltarna på plats.

Istället är det upp till de företag som lämnar anbud att stå för kostnaderna, samt erbjuda ett garantibelopp som Trafikverket kommer att få per år. De som bjuder högst garantibelopp vinner, förutsatt att de uppfyller kraven som ställs. Dessutom kräver Trafikverket att det företag som vinner ska ge dem hälften av nettointäkterna som reklamförsäljningen genererar.

Det vinnande bolaget behöver dock inte sätta upp reklamskyltar på samtliga stationer som erbjuds, utan kan välja de som är mest attraktiva.   

Åke Öhrberg som är handläggare på Trafikverket poängterar att JCDecaux provavtal i Stockholm, som löper ut i början av 2015, inte kommer att spela in valet av ny leverantör.  
– De kommer inte ha någon fördel annat än att de är en tidigare leverantör. Även om de skulle vinna måste de plocka ned de nuvarande skyltarna innan de nya ska sättas på plats, säger han.

Sista dag att lämna anbud är 8 december.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TrafikverketClear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.