Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Transparens i fokus – här är de nya reklamreglerna

Publicerad: 2 Juli 2019, 11:13

I går började den Internationella Handelskammarens nya regler för reklam att gälla. Den nya regeluppsättningen fokuserar i huvudsak på frågan om transparens och reklam i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklam

Vart femte år uppdaterar Internationella Handelskammaren, ICC, sina regler för reklam och marknadskommunikation. Reglerna gäller även på den svenska marknaden och är en förutsättning för vårt självreglerande system genom Reklamombudsmannen, RO. Om en kampanj anses bryta mot "god marknadsföringssed" är det upp till Reklamombudsmannen att pröva den.

I går släpptes den senaste uppdateringen av reglerna.

– I ett föränderligt medielandskap blir behovet av självreglering och regler som snabbt kan anpassas till nya tekniker och kanaler allt större, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig i ett pressmeddelande.

– Regelverket skapar en gemensam branschpraxis som underlättar för företag att producera reklam som de vet fungerar på fler marknader. Genom att följa reglerna vet de att de håller sig inom gällande etiska ramar, och kan därför lättare agera globalt, fortsätter Susanna Zeko, generalsekreterare på ICC Sweden.

LÄS MER: Oklara regler i sociala medier – nu anmäler vi vår chefredaktör till RO

I Sverige ligger vi i relativ framkant när det kommer till reklam i sociala medier och sättet vi väljer att göra digital reklam. Förra året fälldes exempelvis Bahnhof i ett uppmärksammat fall där de använt sig av en "meme" i marknadsföringen. Tilltaget gillades inte av Reklamombudsmannen opinionsnämnd, RON, som ansåg att den bröt mot god marknadsföringssed då den framställde kvinnan på bilden som ett sexobjekt.

– Om man åberopar bilder i reklam bedöms de utifrån de marknadsrättsliga reglerna. Oavsett vilka populärkulturella uttryck man använder sig av bedömer nämnden bilder utifrån det sammanhang det är publicerat i, i det här fallet nämligen en platsannons. Det är alltså inte memen i sig som bedömts utan hur den har används som illustration i en platsannons, berättade Elizabeth Trotzig för Resumé i samband med fällningen.

LÄS MER: Hårdare regler för reklammärkning utomlands – experterna vädjar Sverige att ta efter

Den senaste revideringen av reglerna, den tionde i ordningen, tar sikte på de digitala miljöerna och nämner uttryckligen aktörer som influencers, bloggare, vloggare, affiliatenätverk, dataanalytiker och adtech-företag. Här vill ICC se ytterligare transparens och en tydlig uppdelning mellan kommersiellt och redaktionellt innehåll. Det ska dessutom vara tydligt vilken annonsör som ligger bakom ett samarbete.

Numer är det vidare endast tillåtet för kommersiella aktörer att skicka erbjudanden i Facebookgrupper om grundarna uttryckligen eller underförstått gett sitt medgivande. Med tanke på Facebooks ökade fokus på just grupper och mer privata forum på sociala medier kan detta tänkas bli en utmaning.

LÄS MER: Noccos varumärkeschef Linus Carlén fälld av RO – trots anställningen

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.