Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Trasiga affischer när Amnesty vill stoppa tortyr

Publicerad: 27 Maj 2015, 07:32

Affischerna har rivits sönder för att uppmärksamma tortyrens fysiska ärr.

Foto: IK Stockholm

I Amnestys nya utomhuskampanj har man rivit sönder affischerna för att visa på de fysiska ärr som tortyr skapar.


Ämnen i artikeln:

Henrik SchyffertAmnestyIK Stockholm

Affischtavlorna syns i Stockholm, Göteborg och Malmö och är en del av Amnestys nya kampanj mot tortyr.

– Tortyr är ett svårt ämne att arbeta med kommunikativt. Man kan inte trycka upp budskapet i ansiktet på folk, det är för vidrigt. Vi ville hitta en utformning som inte var alltför grafisk men som samtidigt hade ett starkt uttryck,  säger Mats Engman, kampanjsamordnare på svenska Amnesty.

Bakom kampanjen med de sönderrivna affischerna står IK Stockholm.

– Vi hade tidigt en vision om en kampanj där vi låter själva enheten vara fysiskt skadad och på det sättet symbolisera hur skör och utsatt ett tortyroffer är. Vid en hastig betraktelse kan manuppfatta att enheten är vandaliserad och förstörd, men när man förstår vad skadorna symboliserarhoppas vi att budskapet sjunker in på ett sätt som gör att man verkligen blir berörd och agerar, säger Magnus Wendel, art director på IK Stockholm, i ett press meddelande.

I samband med affischkampanjen lanseras också en film producerad av FKDV med Henrik Schyffert som speakeröst. I filmen ses ett ungt par sitta på ett café och ta en selfie. Samtidigt förklarar speakerrösten att de snart kommer att utsättas för tortyr.

– Tanken med filmen är att att visa att tortyr drabbar helt vanliga människor. Inte bara terrorister som en del kanske tror, säger Mats Engman.

– Henrik Schyffert arbetade med oss redan förra året med kampanjen "Skriv för frihet" så det var naturligt för oss att fråga honom om han ville vara med igen, säger Mats Engman.

IK Stockholms arbetsgrupp som står bakom affischkampanjen:
Lena Ekengren, Magnus Wendel, Oskar Lindström, Simon Rydberg, Jesper Zachrison och Anna-Maria Lundström.

Titta på FKDV:s film med Henrik Schyffert som speaker:

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.