Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Tre av fyra ratar tv-reklamen

Publicerad: 21 Oktober 2008, 07:10

Hopplöst trött på reklam? Du är långt ifrån ensam. En ny Sifo-undersökning visar att 75 procent av svenskarna aktivt undviker reklamen i tv, radio och på nätet.


Sifo-undersökningen, där folk i åldern 15-79 år har tillfrågats, visar att 75 procent undviker reklamen i tv, radio och även på nätet.

– Enligt detta resultat skulle en stor del av medieinvesteringarna i etern gå upp i rök – till ingen nytta. De stora vinnarna är istället printmedierna, det vill säga morgon- och kvällspress, tidskrifter och magasin, där så många som 60 procent anser att reklamen kan bidra och vara av intresse, säger Margareta Kylberg, medierådgivare på Sveriges Annonsörer.

Så här många svenskar försöker aktivt undvika reklamen, enligt Sifos undersökning:

Tv: 74,7%

Morgonpress/Kvällspress: 41,6%

Tidskrifter/Magasin: 39,2%

Radio: 75,0%

Internet: 74,7%

Direktreklam: 51,2%

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.