Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tre bolag blir ett

Publicerad: 6 maj 2009, 09:37

Tre reklambyråer blir en. Kenneth Båth, Nilsson CRWTH och Idébild bildar det nya bolaget Wonderville.


Ämnen i artikeln:

Wonderville

Från vänster: Per Anders Nilsson, Creative Director, Kennet Båth, CEO, Magnus Berg, Production Manager

Det nya bolaget registrerades redan 2008 men det var första i april som de tre reklambyråerna gick samman.

Varför slår ni ihop byråerna?
– Vi får lite större muskler tillsammans och kan bättre konkurrera mot andra byråer. Vi hoppas kunna växa genom att vara några fler, säger Per Anders Nilsson, cd på Wonderville, tidigare på Nilsson CRWTH.

Alla tre lyfter över sina verksamheter i det nya bolaget. Nilsson CRWTH och Idébild lägger dock inte ner bolagen utan låter dem vara vilande. Kenneth Båth AB blev tidigare uppköpt av Relation&Brand, reklambyrådelen bryts nu ut och blir en del av Wonderville.

Wonderville får i uppstartsfasen mellan 30-40 kunder av varierande storlek.

Vad hoppas ni på för omsättning 2009?

– Om man bara tittar på den gemensamma budgeterade omsättningen så ligger den på mellan 12-15 miljoner, utan att över huvudtaget öka. Men tanken är att det ska skjuta iväg lite snabbare nu när vi är fler och starkare, säger Per Anders Nilsson.

De största kunderna kommer från Kenneth Båth AB. Där finns bland annat Xerox Europa, och Axfood.
– Från oss tar vi bland annat med Avalon Hotell, säger Nilsson.

Wonderville får tio anställda. Både Kenneth Båth och Idébild består av fyra personer. Nilsson CRWTH har vid sammanslagningen två anställda. Ingen person har behövts sägas upp.
– Nej, vi gör tvärtom. Vi hoppas kunna öka med några till under året.

Kenneth Båth
blir vd för det nya bolaget. Magnus Berg, vd på Idébild, blir produktionsledare och Per Anders Nilsson går in som cd. Alla tre blir huvudägare i Wonderville.
Kontoren i Örebro slås samman. Därutöver kommer företaget ha kvar Nilsson CRWTH:s kontor i Borås och ett mindre kontor i Stockholm.

– Wonderville är en kreatörsdriven kommunikationsbyrå med fokus på att utveckla relationer mellan företag med starka varumärken och deras kunder. Då internet blir en allt viktigare bas för företags och varumärkes kommunikation betyder individuella kundanpassningar, effektiva strategier och kreativa designlösningar mer och mer för att nå optimal mätbarhet och bästa möjliga resultat, säger Per Anders Nilsson. Han fortsätter.

– Wonderville kompletterar kompetenser inom marknadsföring via e-post, sms och internet, med design, kommunikation och affärsutveckling för att skapa resurserna som krävs för att kunna erbjuda effektiva marknadsföringsverktyg.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Wonderville

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.