Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 november 2019, 13:22
Mobiloperatören Tres lanseringserbjudande för en telefon visade ett pris – men när man klickade på länken i annonsen var priset ett annat. Det anser Reklamombudsmannen är vilseledande.
Reklamombudsmannen (RO) fäller en annons från mobiloperatören Tre som har visats på Googles sök. I annonsen står det att en Iphone 11 kostar från 449 kronor i månaden, men när man klickar på länken i annonsen visar det sig att priset är 529 kronor i månaden. Annonsen har producerats inhouse och anmäldes av en privatperson.
Enligt Tre har erbjudandet 449 kronor per månad upphört. Annonstexten har av misstag inte uppdaterats enligt plan i Google-annonseringen, utan priset har legat kvar trots att erbjudandet inte längre är tillgängligt. Det aktuella felet korrigerades ”omedelbart” och Tre uppger att de beklagar det inträffade och har vidtagit åtgärder för att liknande fel inte ska uppstå igen.
LÄS MER: ”Tre spelbolag fälls för vilseledande reklam”
Reklamombudsmannen (RO) fäller ändå annonsen och lutar sig mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) som säger att marknadskommunikation inte får innehålla framställning i ord som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten. Särskilt gäller detta i fråga om produktens värde och det totala pris som faktiskt ska betalas.
RO anser att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att Tre erbjuder den marknadsförda produkten för det lägre priset. Annonsen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.