Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tre guld till F&B

Publicerad: 16 juni 2014, 12:47

Guldregnet är igång för Volvo Trucks och F&B.

Guld till Sverige i Direct, Promo & activation och PR – samtliga till "Live test series" av F&B för Volvo Trucks. Kampanjen var sannolikt också nära Grand Prix, men fick stå tillbaka under tävlingens första prisutdelning. Även DDB och Volontaire är vinnare med varsitt brons.


Ämnen i artikeln:

Desirée MaurdFredrik SimonssonVolvo TrucksCannes Lions 2014Forsman & BodenforsHedvig Hagwall Bruckner

Forsman & Bodenfors tar emot hela tre guld-lejon och ett silver under kvällens prisutdelning som är den första under Cannes Lions-veckan.

I Direct blev det ett guld, medan Grand Prix gick till "Magic of flying" av Ogilvy One för British Airways.
–      British Airways-kampanjen är en jättebra  direktmarknadsförings-kampanj som kombinerar super high tech med  direkt-aktivering och alla kan ta den till sig. Den är enkel men stor,  säger den svenske juryledamoten Fredrik Simonsson, ad på DDB Stockholm.

Fredrik Simonsson har varit den svenske representanten i Direct-juryn som i över en vecka jobbat stenhårt för att ta fram vinnarna. Det har varit heta diskussioner om bidragen och även definitionen av själva kategorin och dess underkategorier.

Volvo Trucks och Forsman & Bodenfors "Live Test Series" motsvarde de högt ställda förväntningarna.

–      Det är en kampanj som passar även i Direct, en perfekt guldvinnare. Live Test Series är fantastisk tycker folk i juryn, säger Fredrik Simonsson.

I British Airways-kampanjen gick det via en storbildsskärm, placerad vid Piccadilly Circus i London, att få information om rutterna för synliga förbipasserande British Airways-plan.

–      Trenderna jag tycker är intressanta är lite det Volvo har gjort, att man bryter standarden i industrin för hur man kommunicerar, sedan är det mycket super high tech, som med exempelvis British Airways-kampanjen, och även något som har vuxit stort på senare år – hur man kan lösa stora livsavgörande problem med kommunikation, säger Fredrik Simonsson.

Också i Promo & Activation blev det ett guldlejon för filmserien "Live test series" där van Dammes episka split mellan två lastbilar ingår.

– Det var helt självklart att den skulle få ett guld i Promo & activation. Eftersom det här är en kategori som handlar om att aktivera och göra promotion skulle inte Epic split på egen hand kunna kvala in. Utan det handlar om helheten, hur de arbetar med chaufförerna och människorna runt omkring dem och så vidare, säger Hedvig Hagwall Bruckner, copy på King och juryledamot.

Men den verkar inte ha varit en kandidat till Grand Prix?
– Nej, och det förvånade mig litegrann. Jag tyckte att den kunde ha varit det faktiskt, men det kan jag inte göra så mycket åt. Fast jag är helt säker på att den kommer att vinna grand prix i andra kategorier.

Det finaste priset i Promo & activation gick istället till den brittiska kedjan Harvey Nichols julkampanj "Sorry I spent it on myself" av Adam&Eve DDB.

Vad har du att säga om de svenska bidragen?
– De som var uppe på shortlisten är starka. Av de som inte belönades med lejon var det nog "Dill" (INGO:s kampanj för Lidl) som låg närmast att få ett, säger Hedvig Hagwall Bruckner.

Borde den ha fått ett lejon i din bok?
– Ja, ett brons hade den kunnat förtjäna tycker jag. Men i den här helheten hade den nog inte kunnat klättra högre än så.

PR-kategorin var den mest lyckosamma för svensk del under måndagskvällen. Förutom guld och silver till F&B för "Live test series" respektive "Epic split" blev det två bronsstatyetter. Den ena till DDB för "Är du Klaus-Heidi?" och den andra till Volontaire för "Be a man".

Forsman & Bodenfors pr-strateg Desirée Maurd var Sveriges representant i juryn. Att det gått så pass bra för byrån hittills är hon nöjd med.
– Det känns toppen. Det är måndag och bara början, tänker jag. Men vi får se.

Grand Prix i PR vann den amerikanska snabbmatskedjan Chipotle med kampanjen "The scarecrow" av Creative Artists Agency och Edelman.

Det känns som att det stod mellan Volvo och Chipotle om Grand Prixet?
– Nja det vill jag inte kommentera. Det är några olika bidrag på slutet som det står mellan och det blir tydligt ganska snabbt ändå vilken som ska vinna. Men det är klart att det blir lite bisarrt för jag kunde ju inte vara med i mycket av diskussionerna, så man är nyfiken kring hur de gick, säger Desirée Maurd.

Är du nöjd med den som vann?
– Ja absolut. Jag älskar Live test series, men Chipotle är ett utmärkt exempel på företag som tar ansvar och är "on an mission". De brinner för något och tar ställning, sedan tar de ut det på olika sätt.

Lejonligan måndag:
"Live test series", Forsman & Bodenfors/Volvo Trucks – 3 guld.
"Epic split", Forsman & Bodenfors/Volvo Trucks – 1 silver.
"Är du Klaus-Heidi?", DDB Stockholm/Lufthansa – 1 brons.
"Be a man", Volontaire/Kommunal – 1 brons.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.